fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
3
3
online
1
fulltext
fa
طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تفکر انتقادی برای دوره کارشناسی براساس آیات داستانی و تمثیلی قرآنکریم
Designing and Validating Critical Thinking Curriculum for the Undergraduate Course Based on Stories and Parables of the Holy Quran
اهداف: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تفکر انتقادی برای دوره کارشناسی براساس آیات داستانی و تمثیلی قرآنکریم بود.
مواد و روشها: این پژوهش به روش آمیخته (کیفی- کمی) و در دو مرحله طراحی و اعتبارسنجی انجام شد. شرکتکنندگان این مرحله از مطالعه را ۴۰نفر از دانشجویان درس تفسیر موضوعی قرآن کریم تشکیل میداد که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. روایی و اعتبار برنامه درسی از طریق نظرسنجی از گروه ۲۰نفره صاحبنظران مورد ارزیابی قرار گرفت و اثربخشی برنامه درسی بهروش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. در مرحله طراحی، ابتدا اهداف کلی آموزشی براساس اهداف آموزش فلسفه برای کودکان لیپمن، مهارتهای تفکر انتقادی فاسیونه و اهداف آموزش عالی ایران استنباط شد. سپس از میان ۴۰ داستان و ۵۰ تمثیل قرآن کریم، ۴ داستان و ۷ تمثیل مناسب برای اهداف کلی انتخاب و با الگوبرداری از کتاب "داستانهایی برای فکرکردن" فیشر] برنامه درسی و معارف اسلامی دانشگاه انتخاب، طراحی و تنظیم شد. روشهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی با پیروی از شیوهنامه آموزش تفکر انتقادی مشخص شد. اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده در دو مرحله انجام شد.
یافتهها: تفاوت معنیداری میان میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد بود. اعتبار برنامه درسی تفکر انتقادی طراحیشده برای دوره کاشناسی بر اساس آیات تمثیلی و داستانی قرآن کریم قابل قبول بود.
نتیجهگیری: اجرای برنامه درسی تفکر انتقادی مبتنی بر داستانها و تمثیلهای قرآن کریم برای دوره کارشناسی بر ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان تاثیر مثبت دارد.
Aims: The aim of this study was to design and validate critical thinking curriculum for the undergraduate course stories and parables of the Holy Quran.
Materials & Methods: The research was carried out in a mixed (qualitative- quantitative) method in two stages of design and validation. Participants of this phase of the study consisted of 40 students of the Holy Quran, who were randomly assigned to two experimental and control groups. The validity of the curriculum was evaluated through a questionnaire from a group of 20 experts and the effectiveness of the curriculum was carried out in a semi-experimental design with a pre-test and post-test design with the control group. In the design phase, firstly, the general goals of Lipman’s educational philosophy for the children, Facine’s critical thinking, and the goals of higher education in Iran were deduced. Then, among the 40 stories and 50 parables of the Holy Quran, 4 stories and 7 parables were selected for general goals and Islamic curriculum was selected and designed based on Fischer's “Stories for Thinking”. Teaching-learning methods and evaluation were determined by following the critical thinking teaching style. Validation of the designed curriculum was carried out in two stages.
Findings: There was a significant difference between the mean scores of students' critical thinking in the experimental group compared to the control group. The validity of the designed critical thinking curriculum for the cognitive course based on stories and parables of the Holy Quran was acceptable.
Holy Quran, Curriculum Design, Critical Thinking, Parable, Story, Undergraduate
قرآن کریم, طراحی برنامه درسی, تفکر انتقادی, تمثیل, داستان, دوره کارشناسی
115
125
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-63-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/9
1397/5/18
2018/09/12
1397/6/21
J.
Akhavanmalayeri
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
جمیله
اخوانملایر
0031947532846001176
0031947532846001176
No
ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، واحد اراک، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، اراک، ایﺮان
M.
Seifi
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
محمد
سیفی
m-seifi@araku.ac.ir
0031947532846001177
0031947532846001177
Yes
ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، واحد اراک، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، اراک، ایﺮان
A.R.
Faghihi
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
علیرضا
فقیهی
0031947532846001178
0031947532846001178
No
ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، واحد اراک، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، اراک، ایﺮان
fa
جایگاه اخلاق در حقوق خانواده در حقوق ایران
The Position of Ethics in Family Law in Iran's Civil Law
رابطه خانوادگی در اصل حداقل یک رابطه اخلاقی و حداکثر یک رابطه عاشقانه است، اما حقوق برای حفظ گوهر اخلاق و عشق در روابط انسانها و نیز پایداری نظم عمومی، به هر رابطه اخلاقی که آثار حقوقی داشته باشد بالافاصله بعد از تحقق عینی لباس و محافظ حقوقی میپوشاند. از همین رو، حقوق خانواده در جهت حفظ خانواده به عنوان منبع اخلاق و عشق در جامعه شکل میگیرد. با وجود این، حقوق خانواده در صورتی میتواند این کارکرد خود را انجام دهد که بر عدالت و آزادی حقوقی مبتنی باشد، اما آن در نظام حقوقی ایران از این حیث دارای مشکلات اساسی است و از این رو مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. بحث بر سر تساوی یا تشابه حقوق زن و مرد در مواردی چون ارث، دیه، حق طلاق، مهریه، شهادت، تعدد زوجات، ریاست خانواده، نفقه، ازدواج موقت، رابطه والدین با فرزندان، امروزه چالشهای زیادی را برانگیخته است. همچنین حقوق خانواده در مسائل جدیدی چون شبیهسازی انسانی و تلقیح مصنوعی تعارضات شدیدی با اخلاق پیدا کرده است. در مقاله حاضر به بررسی رابطه حقوق خانواده و اخلاق در نظام حقوقی ایران پرداخته میشود.
family relationship is basically at least a moral relationship and at most a romantic relationship. but the rights to preserve the essence of morality and love in human relationships and the stability of public order, to any moral relationship that has legal effects. Immediately after the actual realization, she wears clothes and legal protection. Therefore, family rights are formed in order to preserve the family as a source of morality and love in the society. Despite this, family law can perform its function if it is based on justice and legal freedom. , but it has fundamental problems in Iran's legal system in this sense, and therefore it has been criticized a lot. The debate on the equality or similarity of the rights of men and women in cases such as inheritance, dowry, the right to divorce, dowry, martyrdom, polygamy, head of the family, alimony, temporary marriage, the relationship between parents and children, has raised many challenges today. Also, family rights have found severe conflicts with ethics in new issues such as human cloning and artificial insemination. In this article, the relationship between family law and ethics in Iran's legal system is discussed.
Law, Morality, Family, Justice, Freedom
حقوق ,اخلاق, خانواده, عدالت, آزادی.
118
124
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-783-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/28
1397/4/7
2018/09/122018/09/11
1397/6/20
Nasrollah
Amin Kalibar
Instructor, Department of Law, Payam Noor University, Tehran, Iran (Corresponding Author).
نصراله
امین کلیبر
aminkalaybar@gmail.com
0031947532846005009
0031947532846005009
Yes
مربی،گروه حقوق، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران (نویسنده مسئول)
fa
طراحی و اعتبارسنجی الگوی تربیتی مبتنی بر حب خدا از منظر قرآن
Design and Validation of the Educational Model Based on God's Love from the Perspective of Quran
اهداف: در دهههای اخیر به ارایه الگوی اهداف تربیت در آثار تربیتی بیشتر توجه شده است. هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی تربیتی مبتنی بر حب خدا از منظر قرآن بود.
مشارکتکنندگان و روشها: پژوهش کیفی حاضر به دو شیوه اسنادی و دادهبنیاد در سال ۱۳۹۷ در تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع و اسناد معتبر مرتبط با موضوع و کلیه متخصصان تربیت دینی تهران بودند. نمونهها در بخش بررسی اسنادی با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف و در دسترس و در بخش پدیدارشناسی و اعتبارسنجی الگو با روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی (۶ نفر تا حد اشباع دادهها) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته بود. از ابزار کدگذاری و تحلیل تفسیری نیز استفاده شد. برای اعتبارسنجی الگو تکنیک دلفی به کار رفت. آزمون Tتکنمونهای و نرمافزار SPSS ۲۴ برای آنالیز دادهها استفاده شدند.
یافتهها: الگوی طراحیشده ۲۳ کد مفهومی داشت که در ۶ محور اصلی شامل معانی و مفاهیم حب و محب، مبانی (معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی)، اهداف تربیتی، اصول تربیتی، روشهای تربیتی و مراحل مهم تربیتی مبتنی بر حب و محب خدا از منظر قرآن دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: الگوی طراحیشده ۲۳ کد مفهومی دارد که در ۶ محور اصلی دستهبندی میشود. این ابعاد تاثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند و در ارتباط چندگانه هستند. همه ابعاد و مولفهها از نظر متخصصان در ارزیابیها معتبر اعلام شد و الگوی پژوهش از نظر متخصصین اعتبار بالایی دارد و با اطمینان ۹۹% مورد تایید است.
Aims: In recent decades, more attention has been paid to present the model of educational goals in educational works. The aim of the present study was the design and validation of the educational model based on God's love from the perspective of Quran.
Participants & Methods: The present qualitative research was conducted in Tehran in 2018 based on documentary and grounded method. The research population consisted of all relevant sources and documents related to the subject and all religious education experts in Tehran. The samples were selected in the document review section, using purposive and available sampling and in the phenomenology and validation section of the model with a targeted snowball sampling method (6 people to saturation data). The data gathering tool was note taking and semi-structured interview. The coding tools and interpretive analysis were also used. Delphi technique was used to validate the model. One sample t test and SPSS 24 software were used to analyze the data.
Findings: The designed model had 23 conceptual codes that included 6 main fields, consisting the meanings and concepts of the love and the lover, the basics (epistemology, ontology, anthropology, and value-ology), educational goals, principles of education, educational methods, and important educational steps based on God's love from the perspective of Quran.
Conclusion: The designed model has 23 conceptual codes that are categorized in 6 main fields. These dimensions have a direct impact on each other and are multifaceted. All dimensions and components were considered valid by the experts in the evaluations and the research model is highly validated by experts with confidence interval 99%.
Educational Model, God's Love, Quran, Basics, Goals, Method
لگوی تربیتی, حب خدا, قرآن, مبانی, اهداف, روش
127
138
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-66-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/282018/08/12
1397/5/21
2018/09/122018/09/112018/12/12
1397/9/21
H.
Amuzadeh Samakoosh
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
حسن
عموزاده سماکوش
0031947532846001140
0031947532846001140
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
Z.
Pirani
Psychology Department, Humanities Faculty, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
ذبیح
پیرانی
z-pirani@iau-arak.ac.ir
0031947532846001141
0031947532846001141
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
A.A.
Heidari
Islamic Jurisprudence and Law Department, Humanities Faculty, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
عباسعلی
حیدری
0031947532846001142
0031947532846001142
No
گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
M.R.
Sarmadi
Educational Sciences Department, Humanities Faculty, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran
محمدرضا
سرمدی
0031947532846001143
0031947532846001143
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
fa
تاثیر ایمان به رحمانیت الهی بر درمان عوامل فکری فشارهای روانی از دیدگاه الیس
Effect of Faith to the Divine Mercy on the Treatment of Thought Factors of Psychological Stress from Ellis’s Point of View
مقدمه: از دیدگاه دکتر آلبرت الیس، باورهای نادرست و توقعات بسیار از خود، مردم، شرایط اجتماعی و حوادث طبیعی، مهمترین عوامل فکری فشارهای روانی مضر هستند. این توقعات غیرمنطقی، در صورت تهدید، برآوردهنشدن یا ازدسترفتن، موجب ایجاد ترس، اندوه و خشم شدید نسبت به خود، انسانها، شرایط اجتماعی و حوادث طبیعی میشوند. فشارهای روانی مضر، افزایش بیماریهای روانی و جسمانی را به دنبال دارند. یکی از راههای درمان این فشارهای روانی مضر، ایمان به رحمانیت الهی است. رحمانیت الهی یعنی خداوند، تنها روزیدهنده نعمتهای دنیوی در زندگی انسانها است و همه انسانها با هیجانات مثبت یا سالم و منفی یا مضر، از این نعمتهای دنیوی بهرهمند میشوند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر ایمان به رحمانیت الهی بر درمان عوامل فکری فشارهای روانی از دیدگاه الیس بود. روش این مطالعه اسنادی- تحلیلی بود که با استفاده از منابع معتبر تفسیری و روانشناسی انجام شد.
نتیجهگیری: میزان بهرهمندی از نعمتهای دنیوی، هیچ رابطهای با هیجانات و احساسات مثبت مانند آرامش، شادی و کاهش فشارهای روانی ندارد. خداوند، تنها روزیدهنده نعمتها است و شخص، مردم، شرایط اجتماعی و طبیعت تاثیر مستقلی بر میزان بهرهمندی از این نعمتها ندارند. باور و اعتقاد به این موضوع، موجب کاهش و درمان عوامل فکری فشارهای روانی میشود.
Introduction: From Albert Ellis’s point of view, wrong beliefs and more expectations toward yourself, people, social situation, and natural events are the most important mental factors of harmful psychological stress. These unreal expectations, in the event of a threat, failure, or loss, can create fear, sadness, and severe anger toward yourself, human beings, social situation, and natural events. These harmful psychological stress cause an increase in the number of mental and physical illnesses. One way to treat these psychological stress is to faith in divine mercy. The divine mercy means GOD is the only provider for worldly blessings in human’s life, and all people with positive or healthy and negative or harmful emotions can have all these worldly blessings. The aim of this study was to investigate the effect of faith to the divine mercy on the treatment of thought factors of psychological stress from Ellis’s point of view. The method of this research was analytical-documentary with the use of reliable and psychological interpretive resources.
Conclusion: The level of enjoyment of worldly blessings has no relationship with emotions and positive feeling such as relaxation and happiness as well as reducing psychological stress. GOD is the only provider for worldly blessings in human’s life and Individual, people, social situation, and nature do not have an independent impact on the benefits of these blessings.
Faith, Islam, Religion and Psychology, Psychological stress
ایمان, اسلام, دین و روانشناسی, فشار روانی
139
144
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-51-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/282018/08/122018/06/17
1397/3/27
2018/09/122018/09/112018/12/122018/07/18
1397/4/27
H.R.
Haji Babaee
Ethics & Islamic Resources Department, Education & Islamic Thoughts Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
حمیدرضا
حاجیبابایی
Hajibabaeei@ut.ac.ir
0031947532846001127
0031947532846001127
Yes
گروه اخلاق و منابع اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Z.
Rezazade Asgari
Ethics & Islamic Resources Department, Education & Islamic Thoughts Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
زهرا
رضازادهعسگری
0031947532846001128
0031947532846001128
No
گروه اخلاق و منابع اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
S.
Salimi
Ethics & Islamic Resources Department, Education & Islamic Thoughts Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
سعید
سلیمی
0031947532846001129
0031947532846001129
No
گروه اخلاق و منابع اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fa
بررسی رابطه تقوی و هدایت و تاثیر آن بر سلامت اجتماعی از منظر قرآن
Investigating the Relationship between Piety and Guidance and Its Impact on Social Health from the Perspective of the Quran
مقدمه: رابطه هدایت و تقوی مفاهیمی هستند که همواره مورد توجه اهل بحث و کلام بودهاند. موضوع هدایت در فرهنگ اسلامی دارای موقعیت و مقامی بس عالی و ارجمند است که میتوان گفت همه مساعی رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) در جهت تحقق اهداف آن اوج گرفته بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان هدایت و تقوی و تاثیر آن بر سلامت اجتماعی انجام شد که با استفاده از منابع و تفاسیر مختلف صورت پذیرفت. در پژوهش حاضر از روش کتابخانهای و ابزار فیشبرداری استفاده شد.
نتیجهگیری: متقین در مرحله ابتدا و ادامه مسیر تقوی، به هدایت الهی نیاز دارند و از آن بهره جستهاند. همچنین، هدایت الهی مراتب مختلفی دارد که این مراتب در درجات تقوی اثر مستقیم دارند. خودداری از تبعیت هدایت الهی، سبب گمراهی و در نتیجه، محرومیت از تقوی است. هدایت بر تقوی اثری مستقیم دارد و هدایت الهی برای متقین و آنهایی که در مسیر تقوی قرار گرفتهاند در حال ازدیاد است. تقوی و هدایت نسبت به هم دو جنبه دارند. تقوی در جنبه اول زمینه دریافت هدایت الهی است و در جنبه دوم هدایت الهی منجر به تقوی میشود. در نتیجه هدایت الهی و تقوی رابطه دوسویه مشدد دارند، یعنی هر چه تقوی بیشتر شود هدایت الهی فزونتر شده و همچنین هر چه هدایت الهی چراغ راه متقین شود، بر درجات تقوای ایشان افزوده میشود. متقین بهعنوان یک عضو از جامعه با پیروی از هدایتهای الهی در جهت همزیستی نیکو با همنوعان خویش بر سلامت اجتماعی موثر هستند.
Introduction: The relationship between piety and guidance are concepts that have always been discussed. The issue of guidance in Islamic culture has a high and honorable status, such that it can be said that all the efforts of the Prophet of Islam (PBUH) and the Imams (AS) were culminating in achieving those goals. The aim of this study was to investigate the relationship between and piety guidance and its impact on social health, which was carried out, using various sources and interpretations. In the present study, the library method and note taking were used.
Conclusion: The virtuous at the first stage and at the path of piety need divine guidance and benefit from it. Also, divine guidance has several levels that are directly related to piety. Avoiding adherence to divine guidance is astray and, consequently, deprivation of piety. Guidance has a direct effect on piety, and divine guidance for those who are in the path of piety is increasing. Piety and guidance cross-related in two aspects. Piety in the first aspect is the background of divine guidance, and in the second aspect, divine guidance leads to piety. As a result, divine guidance and piety have a two-way relationship, that is, the greater the piety, the greater the divine guidance, and the more the divine guidance shows the way, the more added to their degrees of piety. The virtuous, as a member of the community, are effective on social health following the divine guidance for the good coexistence of their fellow men.
Piety, Guidance, Quran, Social Health
تقوی, هدایت, قرآن کریم, سلامت اجتماعی
145
153
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-53-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/282018/08/122018/06/172018/06/21
1397/3/31
2018/09/122018/09/112018/12/122018/07/182018/07/18
1397/4/27
Sh.
Simiari
Educational Sciences Department, Literature, Humanities & Social Sciences Faculty, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
شهین
سیمیاری
0031947532846001130
0031947532846001130
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
A.
Ghaemi Amiri
Educational Sciences Department, Literature, Humanities & Social Sciences Faculty, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
علی
قائمیامیری
alighaemiamiri@gmail.com
0031947532846001131
0031947532846001131
Yes
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
M.
Armand
Educational Sciences Department, Literature, Humanities & Social Sciences Faculty, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
محمد
آرمند
0031947532846001132
0031947532846001132
No
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
fa
روش تربیتی تلقین به نفس و تاثیر آن روی باطن انسان از دیدگاه آیات قرآن
Self-Hypnosis and Its Effect on Human's Inner Being from Quranic Verses Point of View
مقدمه: هدف تکاملی انسان (قرب به خدا) جز با تزکیه و تربیت نفس آدمی به دست نمیآید، و تزکیه و تربیت خواهان هماهنگی ظاهر و باطن هستند. بدین ترتیب یکی از مبانی تربیت اسلامی اصلاح ظاهر بهمنظور توجه به درون و باطن است. بر این اساس هدف این مقاله آن بود که به روش اسنادی و کتابخانهای و با رویکرد دینی، روشهای تربیتی اصل اصلاح ظاهر را که شامل تلقین به نفس و روش تحمیل به نفس یا همان ریاضت، و همچنین روش تلقین به نفس را از دو جنبه منفی و مثبت یعنی تلقینهایی که منهیعنه هستند و نباید صورت گیرند و تلقینهایی که مثبت هستند و باید به کار گرفته شوند را بررسی کند.
نتیجهگیری: ظاهر و باطن آدمی دایماً در حال تاثیر و تاثر بر یکدیگرند. ظاهر انسان بهعنوان اولین مرتبه از مراتب وجودی پیوسته در حال نقشزنی بر باطن است و توسط او راه بر اصلاح و تزکیه درون هموار میشود. اصلاح ظاهر در نهایت میتواند به شکلدهی باطن و شخصیت فرد منجر شود. ظاهرسازی زمانی مذموم محسوب میشود که متوجه به مردم و مایه خودنمایی و ریا باشد ولی اگر متوجه به درون بوده و در راستای تربیت عالیه باشد مقبول است و اهمیت خاصی در نظام تربیتی خواهد داشت، زیرا در نتیجه شکوفایی فطری و علمی فرد را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به تزکیه و تهذیب نفس او میشود و چنین فردی قادر است، منشأ تحول در انسانهای دیگر شود.
Introduction: The evolutionary goal of man (Proximity to God) is not achieved except through the cultivation of the human soul, and the cultivation and the desires to harmonize the appearance and the inner being; therefore, it is one of the foundations of Islamic education to refine the appearance in order to pay attention to the inside. Accordingly, the current study aimed at investigating the outer appearance refinement taking into account all words and deeds included in self-hypnosis by a documentary and library method, with a religious look, as well as the austerity aspects of words and deeds. We also examined both negative and positive self-hypnosis, that is to say, inculcations that are not and should not be made, and inspirations that are positive and should be applied.
Conclusion: Inner and outer dimensions of man constantly influence each other. The human appearance as the first order of his being is continuously impacting the inner part, and by doing so, he is guided by the path of reformation and transcendence. Appearance reformation can ultimately lead to the formation of a person's inner being and personality. Pretense is considered disgrace when it comes to people's sight and for show off, but if it comes to the inside and is in the process of perfect education, it is acceptable and will be of special importance in the educational system, because it will result in the natural and scientific flourishing of the individual; and ultimately leads to the cultivation and refinement of his soul, and such a person is able to originate in transformation in other humans.
Appearance and inner self, Self-hypnosis, Self-imposed, Word and deed
ظاهر و باطن, تلقین به نفس, تحمیل به نفس, قول و فعل
155
163
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-62-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/282018/08/122018/06/172018/06/212018/06/6
1397/3/16
2018/09/122018/09/112018/12/122018/07/182018/07/182018/07/21
1397/4/30
M.
Esmaeili Zamanabad
Quran & Hadith Sciences Department, Humanities Faculty, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
مریم
اسمعیلی زمانآباد
0031947532846001133
0031947532846001133
No
گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ، ایران
S.
Alipour
Quran & Hadith Sciences Department, Humanities Faculty, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
صدرا
علیپور
dr.sadralipour@gmail.com
0031947532846001134
0031947532846001134
Yes
گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
fa
تحلیل شاخصهای حاکم بر روابط فردی و اجتماعی از منظر گفتمان فرهنگ قرآنی
Analysis of Indices Governing Personal and Social Relationships from the Perspective of Quranic Culture Discourse
مقدمه: از دیدگاه متخصصان علوم اجتماعی، ارتباط یکی از قدیمیترین و در عین حال عالیترین دستاوردهای بشر بوده است. این مقوله علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات و یاریگرفتن از دیگران داشته، زمینهساز فعالیتهای اجتماعی و سرآغازی برای زندگی جمعی بشر بوده است که شناخت شاخصهای حاکم بر این گونه از روابط میتواند تصویری روشن در راستای ترسیم ساختار کلی در حوزه روابط فردی و اجتماعی برای ما فراهم نماید. در این میان قرآن کریم نیز نسبت به بیان این مساله مهم اهتمام داشته و بهدقت به تمام جزئیات آن پرداخته است و در باب روابط اجتماعی و فردی در یک چارچوب مشخص، شاخصهای مدونی را ارایه نموده است. بنابراین هدف این پژوهش مروری تحلیلی، تبیین ماهیت روابط فردی و اجتماعی و در نهایت تبیین و ترسیم روابط فردی و اجتماعی مطلوب از منظر گفتمان فرهنگ قرآنی بود.
نتیجهگیری: براساس فرهنگ کاربردی قرآن برای هر کدام از اعضای خانواده وظیفهای خاص مشخص شده که شامل وظایف فرزندان نسبت به والدین و وظایف والدین نسبت به یکدیگر است. همچنین در روابط اجتماعی و برخورد با دیگران نیز فرهنگ کاربردی قرآن ارایهدهنده نظامی است که براساس آن حقوقی را بر هر فرد مقرر و هر کس را موظف به رعایت آن در برابر دیگری میداند که شامل روابط ایجابی و روابط سلبی است.
Introduction: From the point of view of social scientists, communication has been one of the oldest and, at the same time, the highest achievements of mankind. In addition to the functions that have been used to preserve life and to help others, this has been the foundation of social activities and the foundation for human collective life. Knowing the indices governing this kind of relationship can provide us with a clear image of the overall structure in the field of personal and social relationships. In this regard, the Holy Qur'an has been focusing on this important issue and has carefully addressed all its details, and has presented some indices of social and individual relations in a specific framework. Therefore, the aim of this analytical review was to explain the nature of personal and social relationships, and, ultimately, to illustrate the desirable individual and social relationships from the perspective of Quranic culture discourse.
Conclusion: According to the practical culture of the Quran, a specific task has been identified for each family member that includes the duties of the children to the parents and the duties of the parents towards each other. Also, in social relations and dealing with others, the practical culture of the Qur'an presents a system that provides a legal basis for each individual and obliges everyone to respect it against another, which includes positive relations and negative relationships.
Culture, Quran, Education, Personal and Social Relationships, Community, Social System
فرهنگ, قرآن, تربیت, روابط فردی و اجتماعی, اجتماع, نظام اجتماعی
165
173
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-69-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/282018/08/122018/06/172018/06/212018/06/62018/08/20
1397/5/29
2018/09/122018/09/112018/12/122018/07/182018/07/182018/07/212018/09/6
1397/6/15
N.
Kazemi
Quran & Hadith Department, Theology & Islamic Knowledge Faculty, Allameh Tabataba'i University University, Tehran, Iran
نجمه
کاظمی
r.kazemi502@gmail.com
0031947532846001135
0031947532846001135
Yes
گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
M.
Etrat Doust
Islamic Education Department, Humanities Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
محمد
عترتدوست
0031947532846001136
0031947532846001136
No
گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
fa
تاثیر احتمالی روزهداری در بروز خشکی چشم با استفاده از مستندات و مطالعات انجامشده در مورد تغییر محتوای پروتئینی اشک افراد روزهدار، دیابتی، سیگاری و مبتلایان به خشکی چشم
Probable Influence of Fasting on the Dry Eye Syndrome Occurrence by Integrating Data Published on Tear Proteome Change in Fasting People, Patients with Diabetes, Smokers, and Dry Eye Patients
اهداف: بسیاری از منابع، روزهداری را بهعنوان یکی از عوامل محرک القای خشکی چشم معرفی میکنند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر احتمالی روزهداری در بروز خشکی چشم با استفاده از مستندات و مطالعات انجامشده در مورد تغییر محتوای پروتئینی اشک افراد روزهدار، دیابتی، سیگاری و مبتلایان به خشکی چشم بود.
اطلاعات و روشها: در این مطالعه مروری سیستماتیک، برای استخراج دادهها، از روش اسنادی- استنتاجی، (بررسی پایگاههای اطلاعاتی و استخراج دادهها از تحقیقات منتخب و هماهنگ با معیار ورود تعریفشده) استفاده شد و در نهایت، ۶ سند بهعنوان اسناد مرجع برای استخراج داده معرفی شد.
یافتهها: در مطالعات گروه تحقیقاتی گروس پروتئینهای شاخص اشک چشم در افراد مستعد به خشکی چشم (افراد دیابتی و افراد سیگاری) نسبت به افراد سالم تغییر معنیداری را نشان نداد. در حالی که در مطالعه سریری پروتئینهای شاخص و بهطور ویژه لیزوزیم و لاکتوفرین در اشک چشم روزهداران کاهش یافت. در گروه تحقیقاتی سریری حضور دو پیک اضافی در الگوی کروماتوگرام افراد روزهدار به چشم میخورد، ولی چنین افزایشی در الگوی الکتروفورز گزارش نشد. مطالعه گروه تحقیقاتی کریماوغلو نیز نشان داد که تغییر در الگوی آب دریافتی میتواند سبب کاهش موقت میزان ترشح اشک در روزهداران شده باشد.
نتیجهگیری: علیرغم تفاوتهای اندک در محتوای پروتئینی اشک چشم روزهداران، گروه کنترل و افراد مستعد به خشکی چشم، احتمالاً تفاوت در محتوای پروتئینی اشک افراد روزهدار و سالم، نمیتواند عاملی برای القای پایدار خشکی چشم در افراد روزهدار باشد و احساس خشکی در چشم در ایام روزهداری مربوط به کاهش موقت آب بدن است.
Aims: As many references indicate, fasting has sometimes been deemed as a trigger for the dry eye syndrome. The aim of this study was to investigate the probable influence of fasting on the dry eye syndrome occurrence by integrating data published on tear proteome change in fasting people, patients with diabetes, smokers, and dry eye patients.
Information & Methods: In this systematic review, for document extraction, the document-deduction method (database review and data extraction from the selected studies in accordance with the defined inclusion criteria) was used. Finally, 6 documents were introduced as reference documents for data extraction.
Findings: In the studies of the Gross Research Group, the tear proteins in individuals with susceptible to dry eye (patients with diabeties and smokers) did not show any significant changes compared to healthy subjects. While in the study, the tear proteins and especially lysozyme and lactoferrin were decreased in the tears of the fasting eyes. In the research group, there were two additional couriers in the chromatogram pattern of fasting people, but this increase was not reported in the electrophoresis pattern. The study conducted by Krimoglu's team also showed that the change in the water pattern could cause temporary tear secretion in fasting people.
Conclusion: Despite slight differences in the content of tear proteins in the eyes of fasting people, the control group, and those susceptible to dry eye, probably the difference in tear protein content of fasting and healthy individuals cannot be a factor in the constant induction of dry eye in fasting individuals, and the feeling of dryness in the eye during fasting periods is associated with temporary water loss.
Tear , Dry Eye, Proteome, Fasting
اشک, خشکی چشم, پروتئوم, روزهداری
175
182
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-78-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/08/92018/06/282018/08/122018/06/172018/06/212018/06/62018/08/202018/05/15
1397/2/25
2018/09/122018/09/112018/12/122018/07/182018/07/182018/07/212018/09/62018/07/28
1397/5/6
N.
Saraygord-Afshari
Medical Biotechnology Department, Allied Medical Sciences Faculty, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
ندا
سرایگرد افشاری
neda.s.afshari@gmail.com
0031947532846001137
0031947532846001137
Yes
گروه بیوتکنولوژی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M.
Naderi
Ophthalmology Department, Bina Eye Hospital Research Center, Tehran, Iran
مصطفی
نادری
0031947532846001138
0031947532846001138
No
گروه چشمپزشکی، مرکز تحقیقات بیمارستان چشم پزشکی بینا، تهران، ایران
H.
Naderi-Manesh
Biophysics Department, Biological Sciences Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
حسین
نادریمنش
0031947532846001139
0031947532846001139
No
گروه بیوفیزیک، دانشکده زیستشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران