Quran and Medicine
قرآن و طب
Qur̓ān va ṭib (Quran and Medicine)
Medical Sciences
http://quranmed.com
1
admin
2251-6158
2251-6166
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
7
1
online
1
fulltext
fa
بررسی چرخه هیجانات پلاتچیک در تطبیق با ساختار وجودی انسان در قرآن
Investigating the Plutchik's Emotion Cycle in Adaptation to Human Existential Structure in the Quran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف: بنای علوم و به ویژه علوم انسانی بر فلسفه داروینیستی و ماتریالیستی دستاوردهایی را برای انسان-شناسی تجربی به ارمغان داشته که ضمن نادیدهانگاری یا کماهمیت شماری بعد فرامادی وجود انسان رخ داده است، این نگاه ناقص در شئون حساس شناخت انسان همچون "هیجان" که قرار است در نهایت به سلامت جسم و جان او ختم شود محصولی را ارائه کرده تا انسان امروز حتی با شدتی افزون دست به گریبان بیماریهای روانی و آسیبهای اجتماعی گسترده باشد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی چرخه هیجانات پلاتچیک به عنوان دیدگاه پیشتاز و مقبول در شناخت هیجانات با تطبیق بر ساختار وجودی انسان در قرآن است تا با در نظر گرفتن همزمان بعد مادی و فرامادی وجود انسان، شناخت کاملتری از طبقات هیجانی ارائه گردد.<br>
مواد و روش ها: پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی نخست به تهیه فرم کدگذاری ارزیابی از طبقات هیجانی پلاتچیک و تصویر انسان در قرآن با استفاده از کتب و منابع پلاتچیک و قرآن و تفسیر پرداخت و در اختیار دو ارزیاب آموزش دیده قرار داده و سپس بررسی نتایج پس از محاسبات آماری انجام گردید.<br>
یافته ها: بر این اساس لایههای 4 گانه ساختار وجودی انسان در قرآن شامل صدر، شغاف، قلب و فؤاد دایرهای جدید به عنوان خارجیترین دایره چرخه هیجانات پلاتچیک شکل دادند و لایه صدر بیشترین هیجانات را پوشش داد و هیجان عشق مهمترین هیجان در این تطبیق شناسایی شد.<br>
نتیجه گیری: با احاطه نگاه همزمان مادی و غیرمادی به هیجانات انسان مبتنی بر قرآن؛ تعاریف طبقات هیجانی توسعه و تعالی یافت که با توجه به اهمیت هیجانات در بیماریهای روان، پیشبینی میشود سبب تغییرات مهمی در شناخت و درمان بیماریها در آینده باشد
Purpose: Building humanities on Darwinist and materialist philosophy, has brought about achievements for empirical anthropology that have ignored or neglected the transcendental dimension of human existence.This flawed look at the critical components of human cognition, such as the "emotion" that ultimately leads to the health of one's body and soul, has provided a product that today's human beings are at an even greater risk of suffering from widespread mental illness and social harm. The purpose of the present study is to examine the Plutchik's Emotion Cycle as accepted view of emotion recognition by adapting to the existential structure of the human in the Qur'an so that a more complete understanding of the emotional classes can be provided by simultaneously considering the material and supernatural dimensions of human existence.<br>
Methodology: The study by content analysis, first provided a coding form of evaluation of Plutchik's Emotional Classes and Human Image in the Qur'an using Plutchik and Quranic resources and commentary and provided two trained evaluators and then reviewed the results afterwards Statistical calculations were performed.<br>
Findings: Accordingly, the four layers of the human structure in the Qur'an, including the Sadr (Thorax), Shaqaf (Endocard), Heart (Myocard), and Foad (Card) the new circle form in outermost Plutchik's Emotion Cycle, and the sadr layer covered the most emotions and the love emotion was the most important emotion in this adaptation.<br>
Conclusion: The definitions of emotional classes have been developed and transcended due to the importance of emotions in mental illnesses, which are predicted to lead to important changes in cognition and treatment of diseases in the future.
انسان شناسی, اسلام, بیماری های قلبی,صدر, هیجانات
Anthropology, Emotions, Heart Diseases, Islam, Thorax
1
10
http://quranmed.com/browse.php?a_code=A-10-275-1&slc_lang=fa&sid=1
zahra
Kiaei
زهرا
کیایی
z.kia110@gmail.com
10031947532846003798
10031947532846003798
Yes
PhD in Psychology, Department of Psychology, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Fariborz
Bagheri
فریبرز
باقری
f.bagheri@srbiau.ac.ir
10031947532846003799
10031947532846003799
No
Associate Professor, Department of Psychology, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
Khadijeh
Abolmaali Alhoseini
خدیجه
ابوالمعالی
sama.abolmaali@gmail.com
10031947532846003800
10031947532846003800
No
Associate Professor, Department of Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.