دوره 7، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی ، oveysi@maaref.ac.ir
2- حوزه علمیه قم، حوزه علمیه قم
چکیده:   (101 مشاهده)
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی گونه‌های مواجهه معصومان(ع) به پزشک با توجّه به بی‌نیازی آنان به سبب علم کافی همراه با عصمت و دوری از خطا و اشتباه آنها نسبت به هر چیز از جمله دانش طبّ و چگونگی استفاده از این مواجهه به عنوان الگوگیری از سبک زندگی آنان در حوزه سلامت است. تا با اثبات رجوع معصومان(ع) به پزشکان، انحصار در این نوع مواجهه شکسته شود و با بررسی رویکرد معصومان(ع) در مواجهه‌های مختلف، پاسخی به ناسازواری ابتدایی مواجهه و مراجعه معصومان(ع) با آن مقام علمی و عصمتی بلند و کامل نسبت به نیازمندی در رجوع به طبیب باشد.
مواد و روش­ها: در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی، با استفاده از منابع نقلی یعنی قرآن و حدیث، گونه‌شناسی و علت‌شناسی مواجهه معصومان(ع) با طبیبان صورت پذیرفته است.
یافته­ ها: با توجه به مقامات و فضایل و علم ویژه لدنی معصومان(ع)، مواجهه آنان با طبیب فقط به شکل مراجعه نبوده بلکه یا تأیید اصل بهره­مندی از طبّ است یا تأیید عملکرد یک طبیب خاص یا جنبه تعلیمی داشته که از لحاظ فنّی یا دینی به طبیب یا اطرافیان مطالبی را آموزش دهند. حتّی گاهی این تعلیم به شکل تنبّه به نقص دانش طبّ بشری و خطاپذیری عمل طبیبان و استقلالی نبودن نقش آنها در معالجه از سوی معصومان(ع) نشان داده می‌شود و گاهی بدون نگاه سلبی به دانش طبّ بشر غیر معصوم و صرفاً برای نشان دادن جلوه کرامت معصومان (ع) و برتری علم آنها نسبت به دیگر آحاد بشر است.
نتیجه ­گیری: ادلّه این مواجهه، تبلیغ و جذب پزشک به دین، الگوسازی از معصومان(ع) در مواجهه رجوعی به طبیب برای بهره­مندی دیگران از آن در زندگی با مسلّم گرفتن جواز رجوع به پزشک، مبارزه با غلو با استفاده از نشان دادن بیمار شدن معصومان(ع)، عمل معصومان(ع) بر اساس ظاهر و نه علم لدنی -جز در برخی موارد- است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/8/1 | انتشار: 1401/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.