دوره 6، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Mohamad Emran Alinejad R, Aliyari R. Explaining health and disease in Islamic culture with emphasis on Suhrawardi's philosophy of Ishraqi. Quran and Medicine. 2021; 6 (1)
URL: http://quranmed.com/article-1-439-fa.html
حبیبی محسن، محمد علی نژاد عمران روح الله، علی یاری رامین. تبیین سلامتی و مرض در فرهنگ اسلامی با تأکید بر حکمت اشراقی سهروردی. قرآن و طب. 1400; 6 (1)

URL: http://quranmed.com/article-1-439-fa.html


1- استادیار، گروه فلسفه، ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول). ، mohsenhabibi212@gmail.com
2- استادیار، گروه علوم قرآنی و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (342 مشاهده)
هدف: در متون اصلی اسلامی ریشه "س ل م" در معانی مختلفی بکار رفته است، تا آنجا که نام دین اسلام از این ریشه است و در قرآن "سلام" از جمله اسامی خداوند محسوب می‌شود. صاحبان سخن فارسی نیز به پیروی از قرآن و روایات ابعاد مختلفی را برای سلامت برشمرده اند و سهروردی نیز با بهره‌گیری از متون پیشینیان نظری ویژه اظهار کرده است. هدف مقاله حاضر تحلیل مسئله سلامتی در حکمت اشراقی سهروردی و بررسی تطبیق دیدگاه ایشان با توجه به مبنای فلسفی او در نظام نوری حکمت اشراق در مسئله سلامت بدن و نفس می باشد.  
مواد و روش‌ها: در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی واژه سلامت در کتب اسلامی و آثار حکماء مسلمان از جمله آثار سهروردی پرداخت شده، و نیز به تحلیل حکمت اشراقی سهروردی که اصل اولیه را نور دانسته و انسان را مرکب از نفس و بدن می‌داند و همچنین ارتباط این دو با هم در ایجاد سلامتی توجه داشته که علت عارض شدن بیماری بر تن را کم شدن یا از دست رفتن نورانیت روحِ بخاری می داند، به مبانی و نگرش فلسفی ایشان در این مسئله مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها: در این تحلیل و بررسی، مجموعه آثار سهرودی و برخی منابع حکماء اسلامی که از مسئله سلامتی سخن گفته اند، و همچنین قرآن و منابع روایی که از سلامتی سخن به میان آمده، می توان تا حد زیادی نگرش سهرودی را با متون دیگر اسلامی تطبیق داده و نظریات او را پیرامون این مسئله با منابع دینی مقایسه کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به مبنای فلسفی شیخ اشراق، ترکب انسان از نفس و بدن می‌داند و ارتباط این دو در ایجاد سلامتی، در این مقاله بدست می آید که نفس انسان موجودی غیر از بدن و حتی غیر از روحِ حیوانی و افاضه شده از عالم بالا بوده، و این ساحات در ارتباط با یکدیگرند. و نیز نفس که به واسطه روحِ بخاری بر بدن عارض می‌شود، هرگاه نورانیت روحِ بخاری کم شود یا از دست برود بیماری بر تن عارض می‌شود. بطور نمونه او علت بیماری‌هایی همچون صرع و مالیخولیا را مستند به کمبود نور در نفس می‌داند. همچنین بدست می آید که سهروردی علاوه بر سلامت بدن، به سلامت نفس نیز توجه دارد و در این زمینه دستورالعمل‌هایی همچون سرگرم شدن به کسب معارف الهی، التزام به احکام شریعت و رعایت اخلاقیات ارائه داده است.
متن کامل [PDF 1628 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/31 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به قرآن و طب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Quranmed

Designed & Developed by : Yektaweb