OTHERS_CITABLE واکاوی و بررسی (شبهات وارده بر مراحل رشد جنین) برمنبای آیات قرآن در طول قرن ها و عصرها همواره بشر به دنبال شناخت جهان پیرامونی و به تبع آن به دنبال راهیابی به ژرفای ماهیت وجودی خود بوده است. قرآن مجید به عنوان معجزه جاوید الهی و پیام هدایتگر خداوندی به این مهم توجه اساسی داشته و به عنوان یک منبع متقن و موثق مورد توجه محققین و دانشمندان علوم مختلف قرار گرفته است. با وجود این همه پیشرفت در علوم تجربی، تاکنون فقط بخش هایی از معجزات و اسرار علمی قرآن برای بشریت کشف شده است. هر چند مطالب عمیق علمی در قرآن موجب شگفتی دانشمندان شده است اما همواره در طول تاریخ عده ای با اهداف خاص به دنبال ایجاد شبهه در آیات آن بوده اند، چند سالی است نویسنده ای با نام مستعار «دکتر سُها» با انتشار کتاب «نقد قرآن» شبهات بسیار زیادی را متوجه آیات قرآن کرده است. محور این نوشتار پاسخ به سه مورد از شبهات مطرح شده در کتاب «نقد قرآن» پیرامون مطالب پزشکی قرآن با عناوین: «شبهه ی پست بودن منی در دیدگاه  قرآن»، «شبهه خروج منی از بین ستون فقرات و دنده ها»، «شبهه آفرینش انسان از منی مرد بدون توجه به نقش زن» و «شبهه دکتر سها در مورد زمان تعیین جنسیت جنین» با استفاده از آیات قرآن می­باشد. این مقاله که با روش تحلیل محتوا و با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای سامان یافته، به این نتیجه رسیده است که شبهات ایجاد شده توسط دکتر سها اشکال مبنائی داشته و مطالب پزشکی موجود در قرآن با یافته های علوم جدید سازگاری دارد.   http://quranmed.com/article-1-291-fa.pdf 2020-08-11 0 0 کلید واژه‌ها: نقد قرآن دکتر سُها اسرار علمی رشد جنین کلید واژه‌ها: نقد قرآن، دکتر سُها، اسرار علمی، رشد جنین کلید واژه­ها: نقد قرآن، دکتر سُها، اسرار علمی، رشد جنین   http://quranmed.com/article-1-291-en.pdf 2020-08-11 0 0 Hasan.qurani@gmail.com 1 AUTHOR Dr.sadralipour@gmail.com 2 AUTHOR 3 AUTHOR 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش ادبیات قرآن در اصلاح روابط مرد و زن در جامعه قرآن کریم برای حفظ ایمنی جامعه برای مردان و زنان حریم قرار داده است تا جامعه را از آسیب های روانی ناشی روابط غلط مردان و زنان حفظ نماید. از جمله لوازم اصلاح  روابط مرد و زن در جامعه مهار شهوت جنسی و استفاده صحیح از  ابزارهایی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است. مانند چشم، گوش ، زبان ،رفتار و عملکرد انسانها.گویشها ،کلمات، عبارات  و به طور کلی ادبیات بزرگان قوم ، رهبران و دستگاههای تبلیغی می تواند در فرهنگ سازی مردم جامعه موثر باشد. ادبیات و شعرهای جاهلی نقش ممتازی در فرهنگ سازی اعراب داشت .نگاه شی انگارانه به زن، تحقیر جنس مونث  که تا مرز زنده به گور کردن دختران پیش می رفت، به کمک شعر و ادبیات تقویت می شد. در چنین جامعه ای قرآن کریم با اعجاز کلام، انتخاب و استخدام بهترین واژه ها و ترکیبات ها روابطی سالم و انسانی بین  مرد و زن برقرار نمود. و اندیشه زیرساختی الهی مبتنی بر جهان بینی اسلامی را جایگزین فرهنگ جاهلی نمود تا جامعه ای متعالی را بنیان نهد http://quranmed.com/article-1-292-fa.pdf 2020-08-11 0 0 ادبیات قرآن روابط مرد و زن اجتماع The role ofrole of literature quran in relationship between culture men and women The Arabs culture before Islam was affected by its hot and dry environment. This lawless culture governed all over the world and was the reason of people's dissatisfaction .In ignorant culture there was a special view toward women. They had materialistic view toward women .A man was freely able to have ten wives. In this condition Arab poets stated their materialistic needs in their poetry .The holy Quarn , also, by using these useful terms brought about Islamic  worldview. The holy Quran by using mild , exact ,wise and clear words tried to change the ethical corruption of this society .The words and literature of the leaders of tribes and nations can help to improve the culture of a society. Quran has made an effort to refine the couples' relationship on the basis of Islamic culture .This study investigates the role of Quranic literature in cultivation of couples relationship in society and tries to find out the terms and expressions used to refine men and women's behavior. Quran says couples should keep each others secrets as clothing covers our bodies' faults. http://quranmed.com/article-1-292-en.pdf 2020-08-11 0 0 role of literature Quran culture relationship narjes nasrollahi nasrollahi_sepidan@yahoo.com 1 islamic azad univercity of sepidan AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثربخشی درمان پذیرش و تعهد مبتنی بر معنویت بر افسردگی و نگرش‌های ناکارآمد بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد مبتنی بر معنویت بر افسردگی و نگرش‌های ناکارآمد بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بود.. مواد و روش ها:  بدین منظور طی یک پژوهش با طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل 30 بیمار مبتلا به مالتیپل اسکلوروزیس از طریق فراخوان و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. مداخله در 8 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه روی گروه آزمایش صورت گرفت. گروه­ها قبل و بعد از انجام مداخله، از نظر افسردگی و نگرش‌های ناکارآمد مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر افزایش افسردگی و نگرش‌های ناکارآمد بیماران مبتلا به مالتیپل اسکولوروزیس دارد (P<0/05). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش از تاثیر درمان پذیرش و تعهد در ارتقای سطح افسردگی و نگرش‌های ناکارآمد بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلوروزیس، حمایت می­کند. http://quranmed.com/article-1-506-fa.pdf 2020-06-20 0 0 درمان پذیرش و تعهد افسردگی نگرش‌های ناکارآمد مالتیپل اسکلوروزیس The Effectiveness of Spirituality-Based Acceptance and Commitment Therapy on Depression and Dysfunctional Attitudes in Patients with Multiple Sclerosis Purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of spirituality-based acceptance and commitment therapy on depression and dysfunctional attitudes of patients with multiple sclerosis. Materials and Methods: For this purpose, in a quasi-experimental study with pre-test, post-test and control group, 30 patients with multiple sclerosis were selected by recall and available sampling method and randomly divided into control and experimental groups. Were replaced. The intervention was performed in 8 sessions and each session lasted 60 minutes on the experimental group. Groups were evaluated for depression and dysfunctional attitudes before and after the intervention. Findings: The results of analysis of covariance showed that acceptance and commitment treatment had a significant effect on increasing depression and dysfunctional attitudes in patients with multiple sclerosis (P <0.05). Conclusion: The results of this study support the effect of acceptance and commitment therapy in improving the level of depression and dysfunctional attitudes of patients with multiple sclerosis. http://quranmed.com/article-1-506-en.pdf 2020-06-20 0 0 Acceptance and commitment Therapy Depression Dysfunctional Attitudes Multiple Sclerosis. Roya khanaliloo 1 1. PhD Student, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran. AUTHOR Farah Lotfiekashani Lotfi.kashani@irau.ac.ir 2 2. Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Roudehen Branch, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran (Corresponding Author) AUTHOR
OTHERS_CITABLE علم کلام در اخلاق در پرتو نگاه دانشمندان معتزلی اهمیت روش‌شناسی علم کلام از آن روست که اختلاف روش‌ها در گذر تاریخ، سبب پیدایی عقاید گوناگون و بعضاً انحرافی شده است. در این نوشتار با اشاره‌ای اجمالی به تاریخچه بحث،‌ از جدلی بودن روش‌های علم کلام در دوران نخستین و چگونگی کاربرد آن در کلام و برهانی بودن کلام شیعی سخن به میان آمده است. همچنین علل پیدایش روش‌های کلامی و سه رویکرد برون‌دینی، درون‌دینی و جمع آن دو در روش علم کلام بیان گردیده است. نیز به اختصار مکاتب کلامی اهل‌حدیث، معتزله و اشاعره نقد و بررسی و ویژگی‌های مکتب کلامی شیعه برشمرده‌ شده است و در پایان، عقاید هر مکتب در باب صفات خداوند ذیل عنوان دیدگاه معطّله، مشبّهه و دیدگاه بین تشبیه و تعطیل مطرح گردیده است. http://quranmed.com/article-1-593-fa.pdf 2020-06-20 0 0 کلام اخلاق معتزلی مکتب شیعه مکتب اشاعره Theology in Ethics in the Light of Mu\'tazilite Scholars The importance of theology methodology is due to the fact that differences in methods over the course of history have led to the emergence of various and sometimes deviant ideas. In this article, with a brief reference to the history of the debate, the methods of theology in the early period and how it is used in theology and the argumentation of Shiite theology are discussed. Also, the reasons for the emergence of theological methods and the three approaches of extra-religious, intra-religious and the sum of the two in the method of theology have been stated. Also, the theological schools of Hadith, Mu'tazilites and Ash'arites have been briefly reviewed and the characteristics of the Shiite theological school have been enumerated. http://quranmed.com/article-1-593-en.pdf 2020-06-20 0 0 theology ethics Mu'tazilites Shiite school Ash'arite school Parastoo Dolabi 1 PhD student, Department of Islamic Theology, Qom University, Qom, Iran. AUTHOR Habibollah Danesh Shahraki hdaneshshahraki@gmail.com 2 Assistant Professor, Director of the Department of Islamic Philosophy and Theology, Qom University, Qom, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی علمی،فقهی«تشریح جسدمیت مسلمان» یکی از موضوعات پزشکی که به لحاظ جواز یا عدم جواز شرعی آن به علم فقه ارتباط دارد، تشریح جسد میت برای آموزش‌های پزشکی است.تعلیم و تعلم همه ی علوم؛ معارف و فنون، از جمله علوم پزشکی لازم و ضروری است.از یک سو تشریح جسد میت از مقدمات علم پزشکی محسوب می‌شود. از سوی دیگر از نظر اسلام، مرده مسلمان همانند زنده آن قابل احترام بوده،هتک حرمت و بی احترامی نسبت به فرد مسلمان، چه زنده و چه مرده آن، حرام است. سؤال اساسی آن است چگونه می شود هم حرمت و احترام پیکر مسلمان را پاسداشت و هم با تشریح جسد میت مسلمان، به پیشرفت پزشکی،رشدوگسترش علوم مربوط به آن در جامعه‌ی اسلامی کمک کرد؟به عبارت دیگر، جمع بین احترام به پیکر مرده مسلمان و ایجاد و گسترش علم پزشکی پویا چگونه است؟ در این مقاله، نظرات برخی از علمای بزرگ در گذشته و برخی از مراجع تقلید معاصر را مورد بحث و بررسی قرار داده و استفتاء نویسندگان مقاله از مقام معظم رهبری در موضوع فوق نقل می گردد. در مجموع نظر علمای اسلام بر این است که با احترامی که پیکر مسلمان دارد باید برای تشریح از جنازه غیر مسلمان در علم پزشکی بهره جست. http://quranmed.com/article-1-329-fa.pdf 2020-08-11 0 0 تشریح جسد کالبدشکافی فقه پزشکی پزشکی اسلامی Scientific and jurisprudential study »Anatomy of a Muslim dead body«   Abstract:       One of the medical issues related to jurisprudence regarding to Shar’a justifiability is dissecting cadaver for medical education. Teaching and learning all sciences and techniques, including medicine, is certainly necessary for human beings. Dissection of human cadaver is an introductory course in medical education in one side and obligation to respect for Muslim dead body like the live individual is imperative on the other side. Moreover, irreverence to Muslim-whether live or dead-is forbidden-haram- in Islamic thoughts.      The essential question is how it is possible to maintain both respect for Muslim dead body and meanwhile help to improve and develop medical education and related fields in Islamic community by having permission to dissect the dead body of Muslims.In the present article it is attempted to discuss and analyze the opinions of some of great religious scholars in the past and those of the contemporary religious authorities. Furthermore, Fatwa of the Supreme Iranian Leader Ayatollah Khamenei is also quoted here.       In conclusion,religious scholars of Islam have emphasized the respect for Muslim dead body and have declared that non-Muslim body should be dissected in medical education.   http://quranmed.com/article-1-329-en.pdf 2020-08-11 0 0 Description of the body autopsy Medical jurisprudence Islamic Medicine nikzad eisazadeh nikzadiesazadeh@gmail.com 1 Tehran University of Medical Sciences,Tehran, Iran. AUTHOR Mohsen Pourmohammad 2 Guilan University of Medical Sciences AUTHOR Reza allahDadi 3 Kerman University of Medical Sciences AUTHOR . Seyyed Mohsen HoseiniDehnavi 4 Kerman University of Medical Sciences AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر مزاج بر اخلاق مقدمه و هدف: هر انسانی دارای مزاجی خاص است و مزاج انسان­ها با هم تفاوت دارند. مزاج انسان­ها از عواملی تأثیر می­پذیرد و بر برخی امور نیز تأثیر می­گذارد. یکی از مواردی که مزاج انسان بر آن تأثیر می­گذارد، اخلاق و رفتارهای انسانی است. در این مقاله، چگونگی این تأثیرگذاری از دیدگاه دین (آیات، روایات)، فلسفه، اخلاق و طب مورد بررسی و تحلیل ­قرار گرفته است. مواد و روش‌ها: روش مطالعه در این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است که با مراجعه به متون دینی و علمی انجام شده است و اطلاعات به‌دست‌آمده دسته‌بندی و مورد تجزیه‌ و تحلیل قرارگرفته است. یافته‌ها: برخی از عوامل به صورت اکتسابی و برخی به صورت غیراکتسابی بر اخلاق تأثیر می­گذارند. مزاج از عوامل اکتسابی و غیر اکتسابی است که بر اخلاق تأثیر می­گذارد، زیرا مزاج به دو نوع طبیعی و اکتسابی تقسیم می­شود. نحوه تأثیرگذاری مزاج بر اخلاق گاهی به صورت تأثیرات مثبت و گاهی نیز به صورت تأثیرات منفی می­باشد http://quranmed.com/article-1-289-fa.pdf 2020-08-11 0 0 مزاج اخلاق مزاج اصلی مزاج عارضی Investigating the effect of temperament on ethics Introduction and aim: Every human has a special temperament and human temperament is different. Human temperament is affected by factors and affects some factors. One of the things that is affected by human temperament is human ethics and behaviors. In this article, how this affect is examined and analyzed from the perspective of religion (verses, traditions), philosophy, ethics and medicine. Materials and methods: The method of this study is descriptive and analytical which is done by referring to religious and scientific texts and the obtained information is classified and analyzed. Findings: Some factors affect ethics in an acquired way and some in a non-acquired way. Temperament is one of the acquired and non-acquired factors that affect ethics, because temperament is divided into natural and acquired types. The way temperaments affect ethics is sometimes in the form of positive effects and sometimes in the form of negative effects http://quranmed.com/article-1-289-en.pdf 2020-08-11 0 0 Temperament Ethics Main Temperament Accidental Temperament Gholamreza Nourmohammadi g_noormohammadi@sina.tums.ac.ir 1 Tehran University of Medical Sciences AUTHOR Zahra pirbalaee pirbala110@gmail.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مسئولیت مدنی پزشکان در قبال تخلف از تعهد قرارداد درمان بیماردر فقه اسلامی مسئولیت مدنی از جمله مباحث مهمی است که در خصوص تمامی مشاغل وجود دارد . در این میان با توجه به اینکه حرفه پزشکی از یک منظر با شرایط جسمی و روحی افراد در ارتباط است و از طرف دیگر بخشی از تعهدات پزشکی حائز جنبه¬های اخلاقی و وجدان عمومی جامعه است اهمیت این موضوع در حرفه پزشکی دوچندان می گردد. این موضوع در دانش فقه نیز مورد غفلت قرار نگرفته است و در مبانی فقه شیعی در خصوص مسئولیت پزشک با عبارت «ضمان طبیب» دو دیدگاه وجود دارد، برخی از فقیهان، پزشک ماهر و حاذق را با وجود عدم تقصیر نیز ضامن می¬دانند. اما برخی دیگر معتقند که در این حالت پزشک ضامن نیست و دلیل آن¬ها مبتنی بر اصل برائت است. در این مقاله کیفی با کاریست روش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه¬ای و اسنادی دیدگاه¬های فقهی و حقوقی در خصوص مسئولیت مدنی پزشکان و ضمانت اجرای انتظامی، کیفری و حقوقی تخلفات پزشکی مورد بررسی قرار خواهد. از مهمترین نتایج این پژوهش می¬توان به این چند مبحث اشاره کرد که در دین اسلام وضوع حسن نیت پزشک مطرح شده است و قصد پزشک بهبودی بیمار است و اگر تقصیری ناخواسته مرتکب گردد از نظر اخلاقی گرچه ممکن است مسئولیتی داشته باشد ولی او مسئول جبران خسارت نیست. چرا که تاکید قرآن کریم در عبارت «و ما علی المحسنین من سبیل» و «هل جزاء الاحسان الا احسان» گواهی بر موضوع حسن نیت و قصد پزشک است. در میان فقها در خصوص مسئولیت پزشک اختلاف است و در قانون مجازات اسلامی مبنای تقصیر پزشک پذیرفته شده است، هرچند که این تقصیر مفروض و خلاف آن قابل اثبات باشد. http://quranmed.com/article-1-335-fa.pdf 2020-08-11 0 0 مسئولیت مدنی مسئولیت کیفری ضمانت اجرایی تخلفات پزشک Physicians\' civil liability for breach of contract in the treatment of patients in Islamic jurisprudence Civil liability is one of the most important issues in all jobs. Meanwhile, the importance of this issue in the medical profession is doubled, considering that the medical profession is related to the physical and mental condition of individuals from one perspective and on the other hand is part of the medical obligations that have moral aspects and public conscience. This issue has not been neglected in the knowledge of jurisprudence, and in the principles of Shiite jurisprudence, there are two views on the responsibility of the physician with the phrase "physician's guarantee". But others believe that the physician is not the guarantor in this case, and that their reason is based on the principle of innocence. In this qualitative article, the descriptive-analytical method and collection of information in the form of library and documentary views on jurisprudential and legal views on the civil liability of physicians and the guarantee of disciplinary, criminal and legal enforcement of medical violations will be examined. One of the most important results of this study is that in Islam, the good faith of the physician has been discussed and the physician's intention is to cure the patient, and if he commits an unintentional fault, he may be morally responsible, but he is responsible for compensation. There is no damage. Because the emphasis of the Holy Quran in the words "And we are on the good side of my mustache" and "the punishment of the good of the good except the good" is a proof of the good intention and the intention of the doctor. There is a difference of opinion among jurists regarding the responsibility of the physician, and the Islamic Penal Code recognizes the basis of the physician's fault, although this fault can be assumed and proven otherwise. http://quranmed.com/article-1-335-en.pdf 2020-08-11 0 0 Civil liability criminal liability enforcement guarantee physician violations mehdi ghafoorizad ghafoori21232yahoo.com 1 Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan), Iran AUTHOR afsaneh amirian amirian2412yahoo.com 2 Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan), Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش فضائل اخلاقی در سلامت از منظر آموزه‌های دینی در سلامتی انسان­ها دو دسته علت­ مادی و معنوی نقش دارند؛ فضائل اخلاقی یکی از علت­های معنوی می­باشد که در تأمین سلامتی سهم عمده­ای ایفا می­کند و در آیات و روایات به صراحت یا اشاره از آن سخن رفته است. پژوهش حاضر با مطالعه آیات و روایات و یافتن گزاره‌هایی که به نقش فضائل اخلاقی بر جسم و روان اشاره کرده‌اند، در صدد پاسخ به این سوال است که نقش فضائل اخلاق در سلامت از منظر آموزه­های دینی چگونه است؟ طبق یافته­های پژوهش دست­کم در سیزده فضیلت اخلاقی به صراحت یا اشاره از نقش فضائل اخلاقی در سلامت جسم و روان سخن گفته شده است. این فضائل عبارت بودند از: 1. تقوا، 2. کم‌خوری، 3. صله رحم، 4. صبر، 5. غلبه بر خشم، 6. کنترل چشم، 7. حسن ظن، 8. حسن خُلق، 9. توکل بر خدا، 10. راستگویی، 11. شکرگزاری، 12. سکوت، 13. قناعت. برخی از گزاره­­های دینی از نقش این فضائل در سلامت جسم، برخی دیگر سلامت روان و برخی نیز هر دو جهت سلامت جسم و روان سخن گفته­اند. به طور کلی بر اساس گزاره­های دینی آراستگی به فضائل اخلاقی سه نقش در سلامت جسم و روان ایفا می­کنند: 1. پیشگری از بیماری­ها، 2. درمان بیماری­ها، 3. استمرار سلامتی. http://quranmed.com/article-1-334-fa.pdf 2020-08-11 0 0 فضائل اخلاقی آیات روایات سلامت جسم سلامت روان. نقش فضائل اخلاقی در سلامت از منظر آموزه‌های دینی در سلامتی انسان­ها دو دسته علت­ مادی و معنوی نقش دارند؛ فضائل اخلاقی یکی از علت­های معنوی می­باشد که در تأمین سلامتی سهم عمده­ای ایفا می­کند و در آیات و روایات به صراحت یا اشاره از آن سخن رفته است. پژوهش حاضر با مطالعه آیات و روایات و یافتن گزاره‌هایی که به نقش فضائل اخلاقی بر جسم و روان اشاره کرده‌اند، در صدد پاسخ به این سوال است که نقش فضائل اخلاق در سلامت از منظر آموزه­های دینی چگونه است؟ طبق یافته­های پژوهش دست­کم در سیزده فضیلت اخلاقی به صراحت یا اشاره از نقش فضائل اخلاقی در سلامت جسم و روان سخن گفته شده است. این فضائل عبارت بودند از: 1. تقوا، 2. کم‌خوری، 3. صله رحم، 4. صبر، 5. غلبه بر خشم، 6. کنترل چشم، 7. حسن ظن، 8. حسن خُلق، 9. توکل بر خدا، 10. راستگویی، 11. شکرگزاری، 12. سکوت، 13. قناعت. برخی از گزاره­­های دینی از نقش این فضائل در سلامت جسم، برخی دیگر سلامت روان و برخی نیز هر دو جهت سلامت جسم و روان سخن گفته­اند. به طور کلی بر اساس گزاره­های دینی آراستگی به فضائل اخلاقی سه نقش در سلامت جسم و روان ایفا می­کنند: 1. پیشگری از بیماری­ها، 2. درمان بیماری­ها، 3. استمرار سلامتی. http://quranmed.com/article-1-334-en.pdf 2020-08-11 0 0 فضائل اخلاقی آیات روایات سلامت جسم سلامت روان farzaneh amini f.amini1593@gmail.com 1 Shahed University AUTHOR Rasul MohammadJafari rasulmohamadjafari@yahoo.com 2 Shahed University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آوای قرآن کریم بر اختلال استرس پس از سانحه در مادران نوزادان نارس اهداف: اختلال استرس پس از سانحه(Post Traumatic Stress Disorder) نوعی سندرم با مجموعه ای از علائم است که در پی مواجهه با حوادث آسیب زای زندگی ایجاد می شود. گوش دادن به قرآن کریم از جمله اقداماتی است که می تواند سبب کاهش شدت این اختلال گردد. هدف مطالعه ی حاضر، تعیین تاثیر آوای قرآن کریم براختلال استرس پس از سانحه در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود  که روی 46 نفر از مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستان شهدای کارگر یزد در سال 1397 انجام گرفت. مادران مورد مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در دو گروه آوای قران کریم و کنترل قرار گرفتند. جهت گروه آوای قرآن سوره ی مریم با صوت استاد پرهیزگار به مدت20 دقیقه روزانه در شیفت عصر به مدت دو هفته پخش شد. داده ها با نرم افزارSPSS version 21  تحلیل گردید. یافته ها: میانگین شدت اختلال استرس پس از سانحه در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشته(55/0 p=) ولی بعد از مداخله این اختلاف معنی دار شد(0 p= ) و در گروه آوای قرآن نسبت به گروه کنترل کمتر بود. نتیجه گیری: از آوای قرآن می توان به عنوان یک روش ارزشمند، موثر، کم هزینه و مطابق با فرهنگ اسلامی در جامعه ی ایران، برای کاهش استرس پس از سانحه در مادران دارای نوزاد نارس استفاده نمود.   http://quranmed.com/article-1-308-fa.pdf 2020-08-11 0 0 آوای قرآن کریم اختلال استرس پس از سانحه مادران نوزادان نارس Effect of Voice of Holy Quran on Post Traumatic Stress Disorder in Mothers of Premature Infants Aims Post Traumatic Stress Disorder is a syndrome with some symptoms and caused by exposure to life-threatening accidents. Listening to the Holy Quran is one of interventions that can reduce the severity of this disorder. The purpose of this study was to determine the effect of Voice of Holy Quran on post- traumatic stress in mothers of premature infants hospitalized in neonatal intensive care unit. Materials and Methods This clinical trial study was carried out on 46 mothers of premature neonates hospitalized in Yazd Shohadaye Kargar Hospital in 2018. Samples were selected by convenience sampling and then they were randomly assigned to two groups of the Holy Quran voice and control. For the Holy Quran voice group, Maryam sura with the sound of Parhizgar was playing for 20 minutes daily in the evening shift during two weeks. Data were analyzed using SPSS version 21. Findings Mean severity of post-traumatic stress disorder in the experimental and control groups was not significantly different before the intervention (p= 0.55) but after intervention, this difference was significant (p=0). It was lower in the Holy Quran voice group than the control group. Conclusion Voice of Holy Quran can be used as a valuable, effective and low cost method to reduce post-traumatic stress disorder in mothers with premature infants in accordance with Islamic culture in Iranian society.   http://quranmed.com/article-1-308-en.pdf 2020-08-11 0 0 Voice of Holy Quran Post- Traumatic Stress Disorder Mothers Premature Infants Zahra Pourmovahed movahed446@yahoo.com 1 AUTHOR Seyed Mojtaba Yassini Ardekani yassiniard@yahoo.com 2 AUTHOR behzadroozbeh@yahoo.com 3 AUTHOR Seyed Alireza Yassini Ardekani alirezayasini@yahoo.com 4 AUTHOR Akram Raie Ezabad akram.raieezabad@gmail.com 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأملی بر پدیده‌ی ناامیدی در کودکان مبتلا به بیماری‌های مُزمن اهدف: دوران کودکی به عنوان یکی از مراحل بنیادین زندگی انسان، می­تواند با آسیب­­های متنوعی همراه باشد؛ به­ گونه­ای که این مهم در کودکان مبتلا به بیماری­های مُزمن نمایان­تر است؛ زیرا به­زعم کم­توانی در تأمین نیازهای­شان، مستلزم کمک و آگاهی بیشتر اطرافیان و مراقبان، به­ویژه والدین نسبت به شرایط و موقعیت­شان هستند. اما متأسفانه گاهی با غفلت­ورزی، نادیده­انگاری، همچنین دسترسی اندک به خدمات و مراقبت­های بهداشتی و درمانی، فقر، خشونت و ... مواجه می­شوند که می­تواند منشأ ایجاد ناامیدی و عدم تحمل بیماری در آنان شود. از این رو به منظور حمایت از حق سلامت کودکان بیمار، این نوشتار در پی پاسخ به این پرسش است که علل و پیامدهای پدیده ناامیدی در کودکان مبتلا به بیماری­های مُزمن چیست و راهبردهای پیشگیری از آن کدامند؟ مواد و روش­ها: در این مطالعه که با استفاده از روش توصیف و تحلیل محتوا انجام شد، از آیات قرآن کریم، روایات معصومین (ع)، دیدگاه فقیهان امامیه و موازین و مقررات ملّی و اسناد بین­المللی حقوق بشر در پاسخ به پرسش­های پژوهش استفاده شد. یافته ­ها: فراهم نمودن شرایط و محیط مناسب برای کودکان بیمار تا حد ممکن، با استناد به قاعده­ی فقهی «المیسور لا یسقط بالمعسور» واجب است. نتیجه­گیری: از آنجا که علل مختلف، نظیرِ بهره­مندی ناکافی از سطح زندگی مناسب، بی­اعتنایی به ارزش­های معنوی و تمایل به منفی­نگری می­تواند بر سلامت و پیشرفت بیماری کودکان مؤثر باشد؛ لیکن در شریعت مقدس اسلام، بر پایه­ی اصل احترام به کرامت ذاتی انسان، یکسان­نگری و رعایت مصالح عالیه کودک، بکارگیری راهبردهای امیددرمانی در ارتقای سلامت معنوی به عنوان سنگ بنای دیگر اقسام سلامت، مورد تأکید واقع شده است که اجرای آن، نه تنها مستلزم همکاری و هم­یاری دولت، جامعه، خانواده و حتی کودکان بیمار است، بلکه قوانین و مقررات منسجم­تری را همسو با فقه اسلام می­طلبد. http://quranmed.com/article-1-331-fa.pdf 2020-08-11 0 0 کودکان بیمار؛ ناامیدی؛ بیماری‌های مُزمن؛ سواد سلامت؛ پیشگیری. A Reflection on the Phenomenon of the hopelessness in children with Chronic Diseases Aims: Childhood as one of the fundamental stages of human life can be associated with various vulnerabilities in a way that is more evident in children with chronic diseases. Since these children cannot meet their needs, they need those around them and caregivers, especially parents to help them with their situations. Unfortunately, they sometimes face neglect, ignorance, and limited access to health care services, poverty, violence, etc., which can be a source of frustration and intolerance of disease for them.  Therefore, in order to protect the right to health of sick children, this study seeks to answer the questions of what are the causes and effects of despair in children with chronic diseases and what are the prevention strategies? Methods: This study described and analyzed the content, verses of the Holy Quran, the narrations of the Infallibles (PBUH), the views of Imamiye jurisconsults, national standards and regulations, and international human rights documents to answer the research questions. Findings: Grounded upon the principle “a possible part must not be abandoned by an impossible whole”, providing suitable conditions and environment for sick children as much as possible is essential. Conclusions: Since various causes, such as insufficient enjoyment of a decent standard of living and disregard for spiritual values and a tendency to be negative, can affect the health and progression of children's illness, however, in the holy Shari'a of Islam, based on the principle of respect for innate dignity of man, equal treatment and observance of the best interests of the child, using hope therapy strategies in promoting spiritual health as the cornerstone of other forms of health is emphasized. Not only does it require the cooperation and assistance of the government, society, family and even sick children, but it also requires more coherent laws and regulations in line with Islamic jurisprudence.   http://quranmed.com/article-1-331-en.pdf 2020-08-11 0 0 Sick Children Disappointment Chronic Diseases Health Literacy Prevention. Maryam Javadpour javadpour89@yahoo.com 1 Islamic Azad University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین فقهی حقوقی قواعد و اصول حاکم بر قاعده حفظ نظام در اجرای احکام اسلامی قاعده ی حفظ نظام یکی از مهمترین قواعدی است که در ذیل احکام ثانویه مورد مطالعه قرار گرفته و با توجه به گستردگی احکام قاعده ی مزبور در راستای حقوق جزا، حقوق خصوصی و حقوق عمومی می توان عنوان داشت که اجرای احکام ناشی از حفظ نظام می تواند با توجه به اجرای مفاد قواعد فقهی هم عرض همچون قاعده ی لاضرر، قاعده ی تسلیط، قاعده ی ید،    قاعده ی ضمان ید و... و در ذیل اصول حقوقی همچون اصل مصلحت، اصل لازم الاجرا بودن احکام، اصل در نظر گرفتن منافع جامعه، اصل قانونی بودن حکم و دهها اصل دیگر مورد بررسی قرار گیرد. قاعده ی حفظ نظام راه حلی در شرایط استثنایی است و فقها بر اساس این قاعده، هر موضوعی را که موجب اخلال نظام شود، حرام دانسته¬اند و به وجوب آنچه لازمه ی حفظ نظام است، فتوا داده‌اند و از این رو موضوع اجرای صحیح این احکام که در راستای حفظ نظام و پیشگیری از اخلال در نظام وضع گردیده از اهمیت برخوردار می باشد. از آنجا که اعمال قاعده ی مزبور در راستای اجرای حکم لازم الاجرا امکان پذیر خواهد بود از این رو مطالعه قواعد و اصول حاکم بر قاعده ی حفظ نظام در اجرای حکم از اهمیت برخوردار است که در دو بعد فقهی و حقوقی با توجه به روش کتابخانه ای و تحلیل و توصیف مطالب در مقاله ی حاضر مورد مطالعه قرار می گیرد.   http://quranmed.com/article-1-455-fa.pdf 2020-06-20 68 83 حفظ نظام اصول مصلحت حکم ثانوی Legal Jurisprudential Explanation of the Rules and Principles Governing the rule of Maintaining Order in the Implementation of Islamic Rules The rule of maintaining order is one of the most important rules that has been studied under the secondary provisions, and considering the extent of the provisions of this rule in terms of criminal law, private law and public law, it can be said that the implementation of provisions resulting from maintaining order can According to the implementation of the provisions of jurisprudential rules, such as the no-harm rule, the rule of domination, the rule of iodine, the rule of guarantee of iodine, etc., and the following legal principles such as the principle of expediency, the principle of enforceability of rulings, Society, the principle of legality of the sentence and dozens of other principles should be examined. The rule of maintaining order is a solution in exceptional circumstances, and the jurists, according to this rule, have forbidden any issue that disrupts the system, and have issued a fatwa on what is necessary to maintain order, and therefore the issue of the correct implementation of this The rulings that have been set in order to maintain the system and prevent the disruption of the system are important. Since the application of this rule will be possible in order to execute the binding sentence, therefore, studying the rules and principles governing the rule of maintaining order in the execution of the sentence is important in both jurisprudential and legal dimensions according to the library method. And analysis and description of the contents are studied in the present article. http://quranmed.com/article-1-455-en.pdf 2020-06-20 68 83 Rule System Maintenance Principles Expediency Secondary Sentence Hamid Veskooi Eshkevari 1 PhD Student, Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran. AUTHOR Parviz Zakaeian vaskoye.h.453@gmail.com 2 Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran. (Corresponding Author) AUTHOR Fakhrullah Mullah Kendallus 3 3. Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran. AUTHOR Baitullah Div Salar 4 4. Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE گذر جامعه قاجار از پزشکی سنتی به مدرن بر اساس سفرنامه‌های سیاحان غربی از سفرنامه‌های سیاحان غربی، پزشک و غیره پزشک در عصر قاجار چنین استنباط می‌شود: که در سراسر جغرافیای ایران وضعیت همه انواع بیماری‌ها و بیمارها شرایط یکسانی را نداشته‌اند. با توجه به پراکندگی جغرافیایی و نیز امکانات و مقاومت های فرهنگی، سلامت و درمان ایرانیان در نقاط مختلف ایران در شرایط بسیار متفاوت بود. دوری نزدیکی به پایتخت و مرزهای غربی و دریایی شرایط خاصی را فراهم می‌کرده که در بروز و ظهور بیماری و درجه کشندگی آن بسیار متغیر بوده است. اگر یک به یک بخواهیم مشکلاتی را که پادشاهان قاجار با آن دست به گریبان بودند لیست کنیم یکی از مهمترین مشکلات سلامت و درمان انواع بیماریهای مختلف بوده است. شیوع روز افزون بیماریهای واگیر دار از یک سو و نیز موثرنبودن روش های طب سنتی از سوی دیگر و شعله کشیدن گاه بیگاه بیماری‌های عفونی فشار بسیاری را به اقشار مختلف وارد می کرد. ما در این مقاله با مطالعه‌ی سفرنامه‌های غربی دوره قاجار برآن هستیم بهداشت و سلامتی ایران را در آن دوران مطالعه کنیم و جایگاه پزشکان سنتی و نوع مداوای آنها (که بر مبنای طب جالینوسی طبایع چهارگانه بود) و میزان آمیختگی آن را با سحر و جادو خرافه بررسی کنیم و میزان انحرافات و خطاهای طب سنتی آن در درمان بیماریهای جامعه تا چه اندازه‌ای بوده است وچرا طبیبان سنتی بر این خطاها پافشاری کرده اند و با راه‌هایی که به اشتباه رفت اند. چه صدماتی را به افراد و جامعه می‌زدند و در امتداد آن پزشکی مدرن روش‌های درمان آن و علل پذیرش آن توسط جامعه بر چه اساسی بوده است. نقش اروپائیان و در راس آن پزشکان اروپایی در روند مدرن شدن طب سنتی تا چه اندازه بوده است و مهمترین عوامل باز دارنده و تسهیل کننده جامعه در مدرن شدن طب سنتی کدام عوامل بوده اند. پزشکی مدرن به چه ترتیبی توانسته موفقیت بیشتری در طول زمان نسبت به پزشکی سنتی پیدا کند و در نهایت بتوانیم با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی پزشکی مدرن و سنتی در دوره قاجار بر اساس سفرنامه های غربی و با روش توصیفی و تحلیلی منابع موجود با یکدیگرمقایسه و رصد کردیم و واقعیت‌ها و ناگفته هایی را در مورد نقش پزشکان اروپایی و نیازی ازمردم که توسط طب سنتی بر آورده نمی شد را بازگو کردیم تا به دلایل صحیح در پذیرش طب سنتی در جامعه آن زمان ایران برسیم. http://quranmed.com/article-1-370-fa.pdf 2020-08-11 68 74 پزشکی پزشکان ایرانیان عصر قاجار سفرنامه سیاحان غربی جامعه The transition of Qajar society from traditional to modern medicine based on the travelogues of Western tourists From the travelogues of Western tourists, physicians, etc., physicians in the Qajar era can be deduced as follows: that throughout the geography of Iran, the situation of all types of diseases and patients did not have the same conditions. Due to the geographical dispersion as well as cultural facilities and resistance, the health and treatment of Iranians in different parts of Iran was in very different conditions. The proximity to the capital and the western and maritime borders provided special conditions that varied greatly in the incidence and severity of the disease and its lethality. If we want to list one by one the problems faced by the Qajar kings, it has been one of the most important health problems and treatment of various diseases. The increasing prevalence of infectious diseases on the one hand and the ineffectiveness of traditional medicine methods on the other hand And the occasional outbreak of infectious diseases put a lot of pressure on different strata. In this article, by studying the western travelogues of the Qajar period, we intend to study the health of Iran in that period and the position of traditional physicians and their type of treatment (which was based on Galenian medicine of four natures) and its degree of fusion with superstition magic. Letchr('39')s examine the extent of the deviations and errors of traditional medicine in the treatment of societychr('39')s diseases, and why traditional physicians have insisted on these errors and the ways they went wrong. What harms they did to individuals and society, and along with it medicine. What has been the basis of modern treatment methods and the reasons for its acceptance by society? To what extent has the role of Europeans and, above all, European physicians in the process of modernization of traditional medicine? And what have been the most important deterrents and facilitators of society in the modernization of traditional medicine? How has modern medicine been more successful over time than traditional medicine? Finally, we can use library resources to study modern and traditional medicine in the Qajar period based on Western travelogues and with a descriptive and analytical method to compare and observe the available resources and facts and unspoken facts about the role of European physicians and the need We recounted the people who could not be met by traditional medicine in order to reach the correct reasons for accepting traditional medicine in the society of Iran at that time. http://quranmed.com/article-1-370-en.pdf 2020-08-11 68 74 Medicine Physicians Qajar Iranians Travelogue Western Tourists Society Leila Ghanbari ghanbari5847@yahoo.com 1 PhD student, History of Iran after Islam, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR Hassan Raz Nahan raznahan@khu.ac.ir 2 Associate Professor of History of Iran after Islam, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR Hadi Mir Hosseini hosseini@khu.ac.ir 3 Assistant Professor of History of Iran after Islam, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی نفقه زوجه و جنین با تاکید بر ماهیت پزشکی و احکام آن در قرآن کریم و فقه امامیه در «فقه اسلامی» موارد مختلفی وجود دارد که در زندگی انسانها نقش به سزایی دارد. یکی از آن موارد مبحث «نفقه» است. نفقه به سلسله حقوقی گفته می شود که تحت شرایط و نظم خاصی به زن تعلق می گیرد. حرمت سقط جنین از احکام اولیه و مسلمی است که عمومات کتاب و سنت بالصراحه بر آن دلالت دارند اما همانند هر حکم اولیه‌ای در صورت عروض عناوین ثانویه، قابل تغییر است و امکان جواز سقط وجود دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی مبانی فقهی جواز سقط جنین با تاکید بر قاعده فقهی تزاحم بود. فقه، به معنای فهمیدن و درک کردن می باشد که به استنباط احکام شرع کمک می‌کند. منظور از فقه، قوانین الزامی و غیر الزامی است که از طرف خداوند متعال برای بشر وضع گردیده است. علم فقه، علمی است که از منظرهای مختلف و متعدد به بررسی این قوانین می‌پردازد و در پیرامون آن بحث می‌کند. موضوعات فقهی مثل نماز، روزه، حج، معاملات و بسیاری از موضوعاتی که در فقه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله مبانی قرآنی « بررسی نفقه  زوجه  و جنین  با تاکید بر ماهیت پزشکی و احکام آن در قرآن کریم و  فقه امامیه» و تاثیر آن در قدرت و استحکام زن مورد بررسی قرار می گیرد که وجود نهاد نفقه در زندگی زن چگونه او را در برابر ظلم محافظت می کند. لذا رویکرد این مقاله پژوهش محور و با توجه به تحقیقات میدانی کتابخانه ای و توصیفی می باشد. عده‌ای از فقهای امامیه معتقدند تنها وقتی که روح در جنین دمیده نشده است و حفظ حیات مادر متوقف بر سقط جنین باشد، این عمل جایز است و می‌توان با استناد به قاعده تزاحم جنین را سقط کرد. گروهی دیگر معتقدند حتی با دمیده‌شدن روح در جنین برای دفاع از جان مادر می‌توان جنین را سقط کرد. و در طول این مدت که حیات جنین به حیات مادر بستگی دارد گویی نفقه او به نفقه مادر گره خورده است.   http://quranmed.com/article-1-406-fa.pdf 2020-06-20 75 83 نفقه مبانی قرآنی جنین سقط جنین حقوق زن Study of Wife and Fetus Alimony with Emphasis on the Nature of Medicine and its Rules in the Holy Quran And Imami Jurisprudence In "Islamic jurisprudence" there are various cases that play an important role in human life. One of those cases is the issue of "alimony". Alimony is a legal series that is given to a woman under certain conditions and rules. The sanctity of abortion is one of the primary and certain rules that the generalities of the book and tradition explicitly indicate, but like any primary ruling, it can be changed in case of secondary titles and abortion is allowed. The purpose of this study was to investigate the jurisprudential principles of permitting abortion with emphasis on the jurisprudential rule of antagonism. Jurisprudence means understanding and comprehension, which helps to deduce the rules of Sharia. Jurisprudence means obligatory and non-obligatory laws that have been imposed on human beings by God Almighty. The science of jurisprudence is a science that examines and discusses these laws from various perspectives. Jurisprudential issues such as prayer, fasting, Hajj, transactions and many other issues that are discussed in jurisprudence. In this article, the Qur'anic principles of "examining the alimony of the wife and the fetus with emphasis on the nature of medicine and its rules in the Holy Qur'an and Imami jurisprudence" and its effect on the power and strength of women are examined. Protects against oppression. Therefore, the approach of this article is research-oriented and according to the field and descriptive library research. Some Imami jurists believe that this practice is permissible only when the soul is not blown in the fetus and the preservation of the mother's life is stopped by abortion, and the fetus can be aborted by invoking the rule of adultery. Another group believes that even if the soul is blown into the fetus to protect the mother's life, the fetus can be aborted. And during this period, when the life of the fetus depends on the life of the mother, it is as if her alimony is tied to the alimony of the mother. http://quranmed.com/article-1-406-en.pdf 2020-06-20 75 83 Alimony Quranic Principles Fetus Abortion Women's Rights. Roghayeh Sadat Mousavi Hashemi 1 PhD Student, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Ramhormoz Branch, Islamic Azad University, Ramhormoz, Iran AUTHOR Hormoz Asadi Kuh Bad mroghisadat@gmail.com 2 Assistant Professor of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Ramhormoz Branch; Islamic Azad University, Ramhormoz, Iran. AUTHOR Mohammad Rasool Ahangaran 3 Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, University of Tehran, University of Tehran, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل و بررسی روش های تربیت اعتقادی توحید و مبانی فلسفی آن در قرآن مجید هدف: هدف از این پژوهش، تحلیل و بررسی روش های شناخت و باورمندسازی توحید براساس مبانی فلسفی آن در قرآن مجید می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش در ردیف پژوهش های کاربردی و از نوع پژوهش کیفی میباشد. روش پژوهش، -تحلیلی-استنباطی است. پس ازمراجعه به قران مجید و استخراج روش های تربیت اعتقادی و مبانی فلسفی ذیل محورهای اثبات وجود خدا، تبیین توحید (ذاتی، صفاتی، افعالی، عبادی، تشریعی)، ارتباط وانس با خدا و نهی از معاشرت با منکران خدا. یافته ها: یافته های پژوهش عبارتند از: روشهای: بیدار نمودن فطرت، ایجاد سوال، تذکر، تبیینی، مثالی، ایاتی، تلفیقی، تاریخی، تمثیل، جدال احسن، خطابی، گفتگویی، پرسشی و مبانی فلسفی: الهی بودن فطرت انسان، فراموشکاری، طغیانگری، ضعیف خلق شدن، وابستگی ذاتی در حدوث و بقا وپذیرش خدا به عنوان خالق و ازلی و ابدی بودن و یکتایی و نزدیکی او به ما و اینکه، حکم فقط از طرف خداست به دست آمد. نتیجه گیری: از یافته های این پژوهش می توان به منظور کاربست در تعلیم و تربیت به ویژه تربیت اعتقادی و در راستای تقویت بنیه های اعتقادی متربیان و مقابله با شبهات، بهره جست.   http://quranmed.com/article-1-409-fa.pdf 2020-05-19 84 92 روش تربیتی تربیت اعتقادی توحید مبانی فلسفی قرآن مجید Analysis and Study of the Methods of Monotheistic Doctrinal Education and its Philosophical Foundations in the Holy Quran Purpose: The purpose of this study is to analyze and study the methods of recognizing and believing in monotheism based on its philosophical foundations in the Holy Quran. Materials and Methods: This research is in the line of applied research and is a qualitative research. The research method is analytical-inferential. After referring to the Holy Quran and extracting the methods of religious education and philosophical foundations under the axes of proving the existence of God, explaining monotheism (intrinsic, attributes, actions, worship, legislation), communication with God and forbidding association with deniers of God Findings: The research findings are: Methods: Awakening of nature, creating questions, reminders, explanations, examples, verses, compilations, historical, allegories, good debate, oratory, dialogue, questioning and philosophical principles: the divinity of human nature, forgetfulness Rebellion, weak creation, inherent dependence on the occurrence and survival and acceptance of God as Creator and eternity and eternity and His oneness and closeness to us and that the judgment is only from God was achieved. Conclusion: The findings of this study can be used in order to apply in education, especially religious education, and in order to strengthen the beliefs of educators and deal with doubts http://quranmed.com/article-1-409-en.pdf 2020-05-19 84 92 Educational Method Doctrinal Education Monotheism Philosophical Principles Quran Ashraf Sadat Hosseini Mirsafi h.mirsafi76@gmail.com 1 PhD student in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature, Social Sciences and Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran AUTHOR Saeed Beheshti beheshti@atu.ac.ir 2 Professor, Department of Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran (Corresponding Author). AUTHOR Alireza Assareh 3 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Shahid Rajaee Tarbiat University, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE طراحی مدل تعهد زناشویی بر اساس مولفه های سلامت روانی، ویژگی های شخصیتی با میانجیگری رضایت جنسی در زوجین مراجعه کننده به مراکز خانه های سلامت شهر تهران هدف:این پژوهش با هدف طراحی مدل تعهد زناشویی بر اساس مولفه های سلامت روانی، ویژگی های شخصیتی با میانجیگری رضایت جنسی در زوجین مراجعه کننده به مراکز خانه های سلامت شهر تهران انجام شده بود. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع اکتشافی ـ متوالی و هدایت شده بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز خانه های سلامت شهر تهران در سال 1398 بود. روش نمونه گیری بصورت تصادفی چند مرحله ای وحجم نمونه آماری براساس نرم افزارsample power  (350 نفر) و با توجه به احتمال 20درصد افت آزمودنی ها تعداد نمونه 372 نفر در نظر گرفته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمع‏آوری اطلاعات از پرسشنامه تعهد زناشویی آدامز و جونز(1997)، سلامت روان گلدبرگ(1972)، ویژگی های شخصیتی نئو (NEO-FFI) مک کری و کاستا(1985)، رضایت جنسی لارسون(1998) استفاده و بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss و معادلات ساختاری smartpls تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد طراحی مدل تعهد زناشویی بر اساس مولفه های سلامت روانی، ویژگی های شخصیتی با میانجیگری رضایت جنسی در زوجین با مدل نظری مطابقت داشته و از برازش مطلوبی برخوردار است، همچنین بررسی معناداری مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم پژوهش در زنان و مردان نشان می دهد که: مسیر مستقیم بین سلامت روانی (جسمانی ، اضطرابی، اجتماعی، افسردگی) و ویژگی های شخصیتی (روان نژندی ، برون گرایی ، تجربه پذیری ، توافق پذیری ، وظیفه شناسی  )،رضایت جنسی  با تعهد زناشویی رابطه معناداری وجود دارد و از طرفی نتایج مسیر غیر مستقیم نشان می دهد که سلامت روانی (جسمانی ، اضطرابی، اجتماعی، افسردگی) و ویژگی های شخصیتی  (روان نژندی ، برون گرایی ، تجربه پذیری ، توافق پذیری، وظیفه شناسی ) با تعهد زناشویی و میانجیگری رضایت جنسی رابطه معناداری وجود دارد وبا تعهد زناشویی و میانجیگری رضایت جنسی در زوجین مراجعه کننده به مراکز خانه های سلامت شهر تهران شدت اثر مطلوبی داشته است. http://quranmed.com/article-1-440-fa.pdf 2020-06-20 93 109 تعهد زناشویی سلامت روانی ویژگی های شخصیتی رضایت جنسی Designing a Marital Commitment Model Based on Mental Health Components, Personality Traits Mediated by Sexual Satisfaction in Couples Referred to Health Homes in Tehran Purpose: The aim of this study was to design a marital commitment model based on the components of mental health, personality traits mediated by sexual satisfaction in couples referring to health centers in Tehran. Materials and Methods: The research method was descriptive-correlational exploratory-consecutive and guided. The statistical population included all couples who referred to health centers in Tehran in 1398. Multi-stage random sampling method and statistical sample size based on sample power software (350 people) and considering the 20% probability of drop in the number of 372 people were considered and analyzed. For data collection, Adams & Jones (1997) Marital Commitment Questionnaire, Goldberg Mental Health (1972), McCray and Costa (NEO-FFI) Personality Traits (1985), Larson (1998) Sexual Satisfaction Questionnaire were used. The desired sample was executed. Data were analyzed using SPSS software and smartpls structural equations. Findings: The results showed that the design of marital commitment model based on mental health components, personality traits mediated by sexual satisfaction in couples is consistent with the theoretical model and has a good fit, as well as a significant study of direct and indirect research paths in women and Men show that: There is a direct relationship between mental health (physical, anxiety, social, depression) and personality traits (neuroticism, extraversion, empiricism, agreement, conscientiousness), sexual satisfaction and marital commitment. On the other hand, the results of the indirect path show that mental health (physical, anxiety, social, depression) and personality traits (neuroticism, extraversion, empiricism, agreement, conscientiousness) are related to marital commitment and sexual satisfaction mediation. There is significance and with marital commitment and mediation of sexual satisfaction in couples referring to health centers in Tehran has had a positive effect. Conclusion: Mental health and type of personality traits of each couple with mutual understanding of each other's needs can predict marital commitment in the context of effective marital relationships and intimacy, commitment in couples' sexual relationships. http://quranmed.com/article-1-440-en.pdf 2020-06-20 93 109 Marital Commitment Mental Health Personality Traits Sexual Satisfaction Seyedeh Masoumeh Jourabchi 1 PhD Student, Training and counseling group, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran AUTHOR Mehdi Davaei davaee@yahoo.com 2 Assistant Professor, Training and counseling group, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author). AUTHOR Mozhgan Mardani Rad 3 Assistant Professor,Training and counseling group,Central Tehran Branch,Islamic Azad University,Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بازپژوهی ادله قرآنی و فقهی فروش خودیاری به عنوان یکی از ضمانت اجراهای نقض قرارداد خرید تجهیزات طبی- پزشکی هدف: هدف پژوهش حاضر بازپژوهی ادله قرآنی و فقهی فروش خودیاری به عنوان یکی از ضمانت اجراهای نقض قرارداد خرید تجهیزات طبی- پزشکی بود. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش با روش مطالعات کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است . با مراجعه به متون قرآنی و روایی و علمی اطلاعات لازم به‌‌دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌‌ها: یکی از مسائلی که در سال های اخیر در حوزه تجهیزات پزشکی به وجود آمده، آن است که به دلایل مختلف از جمله تحریم های ظالمانه برخی خریداران یا فروشندگان تجهیزات طبی- پزشکی ایرانی امکان تسلیم ثمن یا مبیع را ندارند و همین عامل باعث بلاتکلیفی، بروز خسارت ها و زیان های مادی به فعالان عرصه تجهیزات طبی- پزشکی شده است. سوال اصلی پژوهش آن است که: «ادله قرآنی و فقهی درباره فروش خود یاری(بازفروش) بعنوان یکی از ضمانت اجراهای نقض قرارداد خرید تجهیزات پزشکی چه حکمی را اقتضا می کند؟» یافته های پژوهش حاکی از آن است که مقتضای آیه شریفه«...فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ...»(بقره:194) و آیات 40 سوره شوری و آیه 126 سوره نحل و سایر روایات و احکام فقهی از جمله قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام وقاعده تقاص ، همچنین مقررات قانونی در امور مشابه ، نه تنها تخالفی با این امر  ندارند، بلکه انرا میپذیرند. لکن باید اصل لزوم قراردادها و حقوق طرف مقابل در این زمینه لحاظ گردد و بر اساس آیه شریفه «...لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»(بقره:279) نباید به هیچ یک از طرفین معامله ظلمی روا داشته شود و یا موجب سوء استفاده شود. نتیجه‌‌گیری: متعاقدین تجهیزات طبی- پزشکی می توانند برای جلوگیری از ضرر بیشتر و بلاتکلیفی در سرنوشت قرارداد با لحاظ شرایط اقدام به فروش ملک به دیگری و استیفاء حقوق خود نمایند. لکن این حق و اختیار نباید به «ظلم»، «ضرر» و «اجحاف» به حقوق طرف مقابل منجر گردد، بلکه از نگاه قرآن کریم و روایات اسلامی باید عدالت و انصاف رعایت شود و حقوق طرفین معامله به صورت حداکثری استیفاء گردد.   http://quranmed.com/article-1-457-fa.pdf 2020-06-20 110 117 ادله قرآنی تقاص کنوانسیون بیع بین الملل فروش خودیاری تجهیزات طبی- پزشکی Re-examination of Quranic and Jurisprudential Evidences of Selling Self-Help as One of the Remedies For Breach Of Contract for the Purchase of Medical Equipment Purpose:The aim of this study was to re-examine the Quranic and jurisprudential evidences of selling self-help as one of the Remedies For Breach Of Contract for the purchase of medical equipment. Materials and Methods: This research has been done by library studies and descriptive-analytical method. By referring to Quranic, narrative and scientific texts, the necessary information has been obtained and analyzed. Findings: One of the problems that has arisen in recent years in the field of medical equipment is that for various reasons, including oppressive sanctions, some buyers or sellers of Iranian medical equipment are not able to pay the price or the goods and this factor causes uncertainty. The incidence of material damages and losses to medical equipment activists. The main question of the research is: "What is the ruling on Quranic and jurisprudential arguments regarding the sale of self-help (resale) as one of the Remedies For Breach Of Contract for the purchase of medical equipment?" The findings of the research indicate that the requirements of the holy verse "... فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ ..." (Baqarah: 194) and verses 40 of Surah Shura and verse 126 of Surah An-Nahl and other jurisprudential narrations and rules, including the rule of no Loss principle in Islam and the Retalitation rule, as well as legal provisions in similar matters, not only do not contradict this, but also accept it. However, the principle of agreement must be kept and rights of the other party must be taken into account in this regard, and according to the holy verse "... لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ " (Baqarah: 279), neither party to the deal should be wronged or abused. Conclusion: Medical equipment contractors can sell the property to another and exercise their rights in order to prevent further damage and uncertainty in the fate of the contract. However, this right and authority should not lead to "oppression", "loss" and "injustice" to the rights of the other party, but from the point of view of the Holy Quran and Islamic traditions, justice and fairness should be observed and the rights of the parties to the transaction should be exercised to the maximum. http://quranmed.com/article-1-457-en.pdf 2020-06-20 110 117 Quranic evidences retalitation international sale convention self-help sale medical equipment Farshad Farsani 1 PhD Student, Department of Law, Research Sciences Unit (Zanjan), Islamic Azad University, Zanjan, Iran. AUTHOR Rabia Eskini reskini@mofidu.ac.ir 2 Full Professor, Department of Law, Mofid University, Qom, Iran (Corresponding Author). AUTHOR Massoud Alborzi Varki 3 Assistant Professor, Department of Law, Qazvin International University, Qazvin, Iran. AUTHOR Abdullah Kiai 4 Assistant Professor, Department of Law, Qazvin International University, Qazvin, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثربخشی شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی معنوی بر امید به زندگی، افسردگی و افکار ناکارآمد زنان دارای تجربه بیماری مولتیپل اسکلروزیس هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی معنوی بر امید به زندگی، افسردگی و افکار ناکارآمد زنان دارای تجربه بیماری مولتیپل اسکلروزیس بود. مواد و روش ها: ژوهش حاضر نیمه تجربی و جامعه آماری شامل زنان دارای بیماری مولتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان در سال 1399 بود. نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس بود که 30 نفر از بیماران انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) قرار گرفتند. دراین پژوهش از پرسش‌نامه امید به زندگی اشنایدر (1991)، پرسشنامه افسردگی بک (1971) و مقیاس نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (DAS-26) (1978) استفاده شد. درمان شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی برگرفته از کتاب فلاح و ایوبی(1397) به‌صورت 8 جلسه 90دقیقه ای مجازی انجام شد. کلیه‌ی داده‌های جمع‌آوری‌شده 21 SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی داده ها تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر امید به زندگی، افسردگی و افکار ناکارآمد زنان دارای تجربه بیماری مولتیپل اسکلروزیس گروه آزمایشی تأثیر داشته است(05/.P<). نتیجه گیری: نتایج نشان داد درمان شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند درمان بر بیماران مولتیپل اسکلروزیس تاثیر گذار باشد.   http://quranmed.com/article-1-482-fa.pdf 2020-06-20 118 126 شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی امید به زندگی افسردگی افکار ناکارآمد مولتیپل اسکلروزیس The Effectiveness of Mindfulness-Based Compassion Therapy on Life Expectancy, Depression and Dysfunctional Thoughts of Women with Multiple Sclerosis Purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of compassion therapy based on spiritual awareness on life expectancy, depression and dysfunctional thoughts of women with multiple sclerosis. Materials and Methods: The present study was quasi-experimental and the statistical population included women with multiple sclerosis in Isfahan in 1399. Sampling was available as 30 patients were selected and randomly divided into experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. In this study, Schneider (1991) Life Expectancy Questionnaire, Beck Depression Inventory (1971) and Weisman and Beck Ineffective Attitudes Scale (DAS-26) (1978) were used. Mindfulness-based compassion treatment based on the book Fallah and Ayoubi (1397) was performed in 8 virtual 90-minute sessions. All collected data were analyzed using SPSS 21 descriptive and inferential statistics. Findings: The results showed that mindfulness-based compassion therapy had an effect on life expectancy, depression and dysfunctional thoughts of women with multiple sclerosis in the experimental group (P <0.05). Conclusion: The results showed that mindfulness-based compassion therapy can be effective in patients with multiple sclerosis. http://quranmed.com/article-1-482-en.pdf 2020-06-20 118 126 Mindfulness-based compassion therapy life expectancy depression dysfunctional thoughts multiple sclerosis 1 AUTHOR s.sedrpoushan@gmail.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بازکاوی تعامل فعال بین خدا و انسان در مواجهه با بلایا و نقش آن در سلامت معنوی هدف: رنج و شرایط بحرانی جزو لا ینفک زندگی انسان است و نوع مواجهه و مدیریت آن تأثیر مستقیمی بر سلامت معنوی و دیگر ابعاد سلامت انسان دارد. پژوهش حاضر به دنبال این است که در مواجهه با رنج چه تعاملِ فعالی باید با خداوند داشت؟ و رابطه هر یک از این تعامل‌ها با سلامت معنوی چگونه است؟ مواد و روش‌ها: برای پاسخ به سؤالات مذکور، روش کتابخانه‌ای- استنادی و تجزیه و تحلیل به صورت تحلیل محتوایی کیفی (توصیفی- تحلیلی) به کار بسته شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که نوع مواجهه با شرایط بحرانی در تضعیف و تقویت سلامت معنوی نقش به سزایی دارد، افراد سالم از منظر معنوی و بالتبع روانی، اجتماعی و جسمانی، توانسته‌اند ضمن حفظ ارتباط و تعمیق آن، با منشأ هستی تعامل سازنده‌ای دارند. نهایتاً مشخص شد که نوع مواجهه با رنج تحت تعامل‌هایی چون: صبر، استقامت توأم با طلب آمرزش، تضرّع، دعا، تلاش برای معناداری رنج، اعتقاد به کفایتِ خداوند در بحران‌ها، اعتقاد به وجوب امتحان تؤام با رنج، داشتن حسِ امیدواری و صدقه دادن بهترین نسخه برای برون رفت از شرایط بحرانی با حفظ و ارتقای سلامت معنوی است. نتیجه‌گیری: حفظ اصل ارتباط و تعمیق آن با خداوند بُعد سلامت معنوی را از آسیب‌های جدی متناسب با شرایط حادِ بحرانی حفظ می‌کند و هر چقدر سلامت معنوی بالاتر باشد، شخص به خداوند نزدیک‌تر است و ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی در این شرایط نرمال‌تر است. در نهایت کاربست همه انواع تعامل سازنده، سلامت معنوی شخص مبتلا به رنج را برای وصول به حیات طیبه قرآنی تقویت می‌کنند و حیات طیبه همان کمالِ سلامت معنوی و سلامت کامل با حاکمیت و محوریت سلامت معنوی است. http://quranmed.com/article-1-559-fa.pdf 2020-06-13 128 137 خداوند تعامل فعال رنج شرایط بحرانی سلامت معنوی. f.dehghani@hsu.ac.ir 1 AUTHOR m.mostafaei@hsu.ac.ir 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه قصیده بانت سعاد با اشعار سعدی در باره پیامبرگرامی اسلام به عنوان الگوی انسان کامل و تاثیر آن بر سلامت معنوی مسلمانان ستایش،نعت،مدح و منقبت چهره های بزرگ دینی و ملّی در شعر شاعران بازتاب گسترده ای دارد و جایگاه ختمی مرتبت حضرت محمّد (ص)در شعر فارسی و عربی ممتاز و بی نظیر است.کمتر شاعر فارسی زبان یا عرب زبانی یافت می شود که دیوان شعر خود را به بیت یا ابیاتی در باره این شخصیت بی مانند تاریخ،مزّین ننموده و بزرگی،عظمت،مقام و منزلت آن حضرت را نستوده باشد. سعدی یکی از شاعران برجسته ای است که علوم زمان خود و منابع پیش از خود را خوانده بود و کتاب‌های فروانی در مطالعه کرده بود؛ از همین رو در همه آثارش و در همه قالب‌های شعری که سروده، به پیامبر (ص) پرداخته است. به عقیده سعدی پیامبر انسان کاملی است و  به عنوان یک الگوی منحصر بفرد ایشان را هم خاتَم خطاب می کند و هم خاتِم (کامل). به دلیل اینکه عمل به رفتارهای پیامبر به عنوان یک اسوه و پیشوا از نظر معنوی باعث آرامش بشریت می شود، به همین خاطر سعدی گاه در گلستان و بوستان حکایت هایی را از رفتارهای پیامبر می آورد. کعب بن زهیر نیز قصیده مشهور خود با عنوان بانت سعاد را با عذر خواهی از پیامبر آغاز می کند. رفتار معنوی پیامبر بعد از شنیدن این قصیده و فرستادن هدیه برای کعب نشان دهنده بار معنوی و روانی است که پیامبر با این هدیه خود بر شاعر داشته است و اهمیت و جایگاه شعر و شعرا را بالا برده است. به همین رو در این مقاله به مقایسۀ اشعار دو شاعر برجستۀ فارس و عرب یعنی سعدی شیرازی و کعب بن زهیر می پردازیم و زوایای نگاه این دو شاعر به پیامبر را به عنوان الگوی انسان کامل و تاثیر آن بر سلامت معنوی مسلمانان بر اساس اشعار ایشان مورد بررسی قرار می دهیم تا توانایی آن دو را در این زمینه بهتر نمایان سازیم و با نمونه نعت و منقبت در زبان فارسی و عربی بیشتر آشنا گردیم. http://quranmed.com/article-1-758-fa.pdf 2020-07 129 136 نعت و منقبت پیامبر الگوی کامل سلامت معنوی سعدی شیرازی کعب بن زهیر Comparison of Bant Saad\'s Poem with Saadi\'s Poems about the Beloved Prophet of Islam as a Perfect Human Model and its Effect on the Spiritual Health of Muslims The praises, hymns, praises and praises of great religious and national figures are widely reflected in the poetry of poets, and the final position of Prophet Muhammad (pbuh) in Persian and Arabic poetry is unique and unique. There are few Persian or Arabic poets. Divan did not decorate his poetry with verses or verses about this unique character in history and did not praise the greatness, majesty, position and dignity of that Prophet. Saadi is one of the prominent poets who read the sciences of his time and the sources before him and studied many books; Therefore, in all his works and in all the forms of poetry he wrote, he addressed the Prophet (PBUH). According to Saadi, the Prophet is a perfect human being, and as a unique example, he calls him both Khatam and Khatam (perfect). Due to the fact that acting on the behavior of the Prophet as a guide and leader spiritually calms humanity, that's why Saadi sometimes brings stories about the behavior of the Prophet in Golestan and Bostan. Ka'b bin Zuhair also begins his famous ode titled "Bant Saad" by apologizing to the Prophet. The Prophet's spiritual behavior after hearing this ode and sending a gift to the Ka'b shows the spiritual and psychological burden that the Prophet had on the poet with this gift and raised the importance and status of poetry and poets. Therefore, in this article, we will compare the poems of two prominent Persian and Arab poets, Saadi Shirazi and Ka'b bin Zuhair, and examine the perspectives of these two poets on the Prophet as a model of a perfect human being and its impact on the spiritual health of Muslims based on their poems. We will review to better show the ability of both of them in this field and to get more familiar with the example of Naat and Manqbat in Persian and Arabic language. http://quranmed.com/article-1-758-en.pdf 2020-07 129 136 Naat and Manqbat of the Prophet perfect model spiritual health Saadi Shirazi Ka'b bin Zuhair saeed azizpoor sazizpour@yu.ac.ir 1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Yasouj University, Yasouj, Iran. (Corresponding author) AUTHOR Esmaeil Hasanzadeh 2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Yasouj University, Yasouj, Iran AUTHOR