AU - Farhadi Ajorlo, Saleh AU - Mojtahed Soleimani, Abollhasan AU - Khazaei, Sayed Ali TI - Identifying the Issue of Human Dignity in Jurisprudence and Iranian Law with a Quranic Perspective PT - JOURNAL ARTICLE TA - Qur̓ān-va-ṭib-_YW_PAR_OPEN_Quran-and-Medicine_YW_PAR_CLOSE_ JN - Qur̓ān-va-ṭib-_YW_PAR_OPEN_Quran-and-Medicine_YW_PAR_CLOSE_ VO - 5 VI - 3 IP - 3 4099 - http://quranmed.com/article-1-545-fa.html 4100 - http://quranmed.com/article-1-545-fa.pdf SO - Qur̓ān-va-ṭib-_YW_PAR_OPEN_Quran-and-Medicine_YW_PAR_CLOSE_ 3 AB  - کفائت درنکاح دارای معنای واحدی درعلم فقه نیست، بلکه درهر یک از مباحث باب نکاح از معنایی خاص برخورداراست که با معنای آن درسایر مباحث متفاوت است. طبق هر معنا صفات و ویژگیهایی در آن معتبر می شوند که طبق معانی دیگر در آن معتبر نیستند. در این مبحث خواهیم دید که از دیدگاه مذاهب مختلف چه ملاکهایی در کفائت اعتبار دارند و رعایت یا عدم رعایت کفائت درنکاح چه آثاری را به دنبال خواهد داشت. همچنین مواضع فقهای شیعه را درباره نظرهای آنان در این زمینه بیان می کنیم. در این بخش از مقاله به چند نکته مهم اشاره می شود: یکی اینکه برخی از فقهای شیعه و سنی در مورد مسئله کفائت، نسبتهایی را به یکدیگر می دهند که با واقعیّت امر منطبق نیست. دیگر اینکه فقهای شیعه قائل اند اکثر اموری که اهل سنت در کفائت معتبر می دانند، در کفائت اعتباری ندارند و شمار بسیاری از بزرگان اهل سنت نیز در این زمینه با شیعه موافق اند. فقهای امامیه بعد از آنکه دلایل مورداستناد اهل سنت را ضعیف اعلام می کنند، با استناد به آیات و روایات، قول خود را با اثبات می رسانند. نکته دیگر نیز این است که از نظر شیعه، معتبر دانستن کفائت در نکاح به شکلی که اکثر اهل سنت می گویند، ریشه در آداب و رسوم دوران جاهلیت دارد و اسلام نیز نه تنها این آداب و رسوم را تایید نکرده، بلکه به مبارزه با آنها برخاسته است. احادیث بسیاری که خود اهل سنت نیز نقل می کنند، این امر راتایید می کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Qur̓ān-va-ṭib-_YW_PAR_OPEN_Quran-and-Medicine_YW_PAR_CLOSE_ PG - 131 PT - Research YR - 2020