دوره 3، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 15-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، n-iesazadeh@tums.ac.ir
2- پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (7168 مشاهده)
مقدمه: لازمه نیل به فهم صحیح معانی و مقاصد روایات، علاوه ‌;بر ضوابط کلی فهم کلام بشری، تحصیل شرایط و ضوابط مشخصی است که از آن به پیش‌;شرط‌;های فهم روایات تعبیر می‌;شود. هدف این مطالعه، بررسی پیش‌;شرط‌;های ; ورود ; به ; فهم روایات تفسیری از نگاه المیزان بود. نتیجه‌;گیری: از دیدگاه علامه طباطبائی(ره) زمانی دست‌;یابی به معنا و مراد واقعی روایات منقول از معصومین(ع) رنگ تحقق به خود ; می گیرد که شرایط اولیه‌;ای چون "صحت انتساب متن به روایت، دست‌;یابی به متنی منقح از روایت و صدق باطن و صفای ذهن یابنده معنای حدیث" فراهم باشد. صحت انتساب متن، در مقابله با احادیث جعلی است که از سوی جاهلان و مغرضان مکتب اهل بیت وضع و به دروغ به آنان نسبت داده شده است. مخالفت با قرآن، مخالفت با سنت قطعیه معصومین(ع)، مخالفت با براهین مسلم عقلی و ناسازگاری با مسلمات تاریخی، از معیارهای دقیقی است که مولف المیزان برای پالایش احادیث، از آنها بهره ; گرفته است. از سوی دیگر "دست‌;یابی به متنی منقح از روایت" که به‌;معنای پیراستگی از آسیب‌;هایی چون تصحیف، تحریف و نقل به‌;معنای غلط روایت است، ضریب اطمینان در دست‌;یابی به مراد واقعی سخنان اهل بیت را بالا برده و مسیر را برای رسیدن به معنای واقعی احادیث هموار خواهد کرد. در نهایت، آنچه شرط اصلی و اساسی نیل به مقصود روایت است، برخورداری جوینده ; معنا از صدق باطن و صفای ذهنی است که در پرتو آن شایستگی وصول به بارگاه ملکوتی خاندان وحی و معارف متعالی آنان حاصل می‌;شود.
واژه‌های کلیدی: فهم، حدیث، روایات تفسیری، المیزان
متن کامل [PDF 467 kb]   (2685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/29 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/11/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.