دوره 7، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 108-102 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hariri M, Shekarbeigi A. Examining the Process of Abortion in Iranian Law and Imami Jurisprudence with Look at in International Law. Quran and Medicine 2022; 7 (2) :102-108
URL: http://quranmed.com/article-1-720-fa.html
حریری مهدی، شکربیگی علیرضا. بررسی فرایند سقط جنین در حقوق ایران و فقه امامیه با شمایی در حقوق بین الملل. قرآن و طب. 1401; 7 (2) :102-108

URL: http://quranmed.com/article-1-720-fa.html


1- استادیار گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول). ، mehdihariri20@pnu.ac.ir
2- استادیار گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (640 مشاهده)
با امعان به اینکه از منظر پزشکی و اجتماعی بارداری رویدادی زیبا در زندگی تلقی می شود و برعکس سقط جنین به عنوان یک معضل اجتماعی در تمامی جوامع بشری تلقی و یک پدیده جهانی اجتناب ناپذیر و گریبانگیر کشورهای پرجمعیت می باشد و سلامت خانواده و اجتماع را با مشکلاتی مواجه می کند از سقط جنین به دلایل ادغام مسائل پزشکی، روان شناختی و جامعه شناختی، اخلاقی ـ فلسفی از مسأله صرف حقوقی و فقهی فراتر رفته است. متأسفانه مردم به دلایل فقر فرهنگی و اقتصادی اقدام به عمل غیرقانونی سقط می کنند که می تواند عواقب خطرناکی برای مادر به دنبال داشته باشد و اختلالات روان شناختی قبل و بعد از سقط جنین برای مادر بروز می کند جرم سقط جنین از جمله جرایم مخصوص زنان می باشد و بازتاب این معضل اجتماعی بر دیدگاههای جرم شناسان و حقوق دانان مؤثر بوده است.
از منظر فقهی اسقاط جنین قبل و بعد از حلول روح مورد مداقه قرار می گیرد و اصولاً در جوامع بشری برای حفظ حیات مادر به دلیل نقش نگهداری از اطفال دیگر و مراقبت از شوهر و نهایتاً حفظ ارکان خانواده به عنوان (اقل الضررین و ترجیح بلامرجح و اضطرار) توجیه می شود.
امروز در بین کشورهای جهان تنها بیست و شش کشور از جمله بریتانیا، ژاپن، چین، فرانسه، روسیه و آلمان (که عمدتاً از سال 1948 به بعد با تصویب قوانین خود) سقط را مطلقاً جایز و قانونی می دانند و در کشور استرالیا سقط جنین جرم و مستوجب مجازات می باشد.
اصولاً از طریق مجازات نمی توان در جهت جلوگیری یا کاهش جرم اقدام مؤثری انجام داد، چرا که این عمل اکثراً با رضایت اولیاء قانونی جنین، از طرق پزشک یا افراد دیگر به صورت کاملاً مخفیانه صورت می پذیرد و رقم سیاه بزهکاری آن بالاست. 
متن کامل [PDF 390 kb]   (811 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/2 | پذیرش: 1401/4/11 | انتشار: 1401/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله قرآن و طب می باشد.
 

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Qur̓ān va ṭib (Quran and Medicine)

Designed & Developed by : Yektaweb