1- دانشجوی دکتری، رشته کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران.
2- استاد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران (نویسنده مسئول). ، alibedashti@gmail.com
چکیده: (1403 مشاهده)
هدف: این مقاله سعی می کند نشان دهد که درکلام، مجموعه نسبتا کامل و منسجمی از مباحث اخلاق به طور یکجا در نظام فلسفه سینائی بیان شده است.
مواد و روش ها: برای این کار، به معرفی مقاله دهم از کتاب «الهیات شفا» ابن سینا خواهیم پرداخت که معمولا چندان به آن پرداخته نمی شود. این مقاله، آخرین بخش کتاب (الهیات شفا) و مشتمل بر ۵ فصل است که تقریبا در بر دارنده مهم ترین عناوینی است که به طور پیشینی باید در موضوع اخلاق مطرح شوند. در یک فلسفه عقلی وابسته به سنت کلاسیک - مانند فلسفه ابن سینا که موضوع فلسفه را موجود از آن جهت که موجود است می داند و مسائل کلام را عوارض ذاتی این موضوع معرفی می کند. اولین پرسش این است که هر مسئله فلسفی جدید باید از عوارض ذاتی موجود مطلق یا موجود چونان موجود باشد. به این ترتیب، باید برای علم اخلاق جایگاهی منطقی در نظام وجود مطلق پیدا کرد. در این مقاله، این موضوع و همچنین سایر مباحثی که در علم اخلاق ابن سینا آمده است . از جمله بحث عدالت به عنوان معیار نیازمندی به علم اخلاق تبیین گردیده و به ارزیابی انتقادی آن پرداخته شده است.
یافته ها: مهمترین خصوصیت فلسفه دین ابن سینا، عقلانیت دین و هماهنگی کامل آن با اصول پیشینی عقل نظری است که در عین حال، روح نظریه انسان کامل عرفانی نیز در آن یافت می شود.
نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت که طرح مباحث فلسفه دین نزد ابن سینا، نشان دهنده ویژگی های یک فلسفه دین شیعی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/28 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1399/12/25